opony ciężarowe

Szukając oszczędności część użytkowników pojazdów ciężarowych zamiast zakupu nowych opon, decyduje się na wybór ich bieżnikowanej wersji. Bieżnikowanie jest procesem polegającym na zdjęciu starego, mocno zużytego bieżnika i nałożeniu na odsłonięty korpus opony nowego. Opony ciężarowe z fabryki są droższe od bieżnikowanych i jest to główny powód, dla którego część użytkowników decyduje się na ich zakup. Czy jednak zawsze jest to opłacalne i bezpieczne?

Jak wygląda bieżnikowanie opon?

Fabrycznie nowa, zwłaszcza markowa opona ciężarowa przeciętnie kosztuje więcej niż tysiąc złotych. Przy konieczności jednoczesnej wymiany kilku opon koszt może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dla wielu użytkowników to zbyt duży wydatek, stąd popularność opon używanych, bieżnikowanych. W procesie bieżnikowania wykonywana jest nadlewka (bieżnikowanie na gorąco) lub na odsłonięty korpus opony nakładany jest nowy, wcześniej przygotowany bieżnik (metoda na zimno). Bieżnikowanie na zimno jest tańsze i częściej praktykowane, ale wiąże się z większym ryzykiem zerwania bieżnika w trakcie eksploatacji. Metoda na gorąco zapewnia trwalszy efekt, ale jest droższa i wykonują ją nieliczne warsztaty. Warto pamiętać, że bieżnikowane mogą być jedynie nieuszkodzone opony ciężarowe, czyli takie, których korpus jest w dobrym stanie technicznym.

Zalety i wady opon bieżnikowanych

Podstawową zaletą bieżnikowania jest możliwość wydłużenia czasu eksploatacji opon ciężarowych, a tym samym obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu. Opony bieżnikowane są tańsze niż nowe, a przy prawidłowo wykonanym procesie nakładania nowego bieżnika, zwłaszcza przy zastosowaniu metody bieżnikowania na gorąco, oferują dość dobry komfort i bezpieczeństwo jazdy. Oczywiście bieżnikowane opony ciężarowe nie są nowe, co wiąże się z większym ryzykiem ich szybkiego uszkodzenia. Warto pamiętać, że zgodnie z zaleceniami producentów nie powinno korzystać się z opon starszych niż pięcioletnie, zwłaszcza gdy są one dedykowane pojazdom intensywnie eksploatowanym, takim jak ciężarówki. Opony bieżnikowane zapewniają również słabszą przyczepności niż oryginalne i są od nich zdecydowanie głośniejsze.

Najlepszą opcją jest zawsze zakup nowych opon ciężarowych, które gwarantują lepszą przyczepność, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach, a tym samym krótszą drogę hamowania w sytuacjach awaryjnych. Gdy użytkownik szuka oszczędności, może zdecydować się na bieżnikowanie. Wówczas najlepiej korzystać z metody bieżnikowania na gorąco, co wiąże się z mniejszym ryzykiem zerwania bieżnika podczas jazdy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here