Witaminy – za co odpowiadają i gdzie ich szukać?

16/02/2019

 

Bez witamin nie wyobrażamy sobie prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiedzialne są za naszą odporność, wzrok, zdrowe paznokcie oraz włosy – a to i tak tylko część ich dobroczynnego działania na nasze ciała. Zobaczcie, jakie witaminy wyróżniamy, za co odpowiadają i w jakich produktach spożywczych je znajdziemy!


Najogólniej rzecz ujmując, witaminy to grupa organicznych związków o bardzo zróżnicowanej budowie. Bez nich nasze organizmy nie potrafiłyby właściwie funkcjonować. Do najważniejszych i najbardziej znanych zaliczamy: A, z grupy B, C, D, E, H, K oraz PP. W tekście znajdziecie krótkie opisy poszczególnych witamin, ich działanie oraz listę niektórych produktów spożywczych. A więc – do dzieła!

 

WITAMINA A: 
Na co działa? Witamina A wspomaga przede wszystkim syntezę białek, wpływa na wzrost (dlatego jest tak ważne, by podawać ją dzieciom), to antyoksydant, więc przypisuje się jej działanie antynowotworowe, poza tym usuwa wolne rodniki, przyspiesza odnowę naskórka, świetnie działa na wzrok, blokuje działanie benzopirenu  niebezpiecznego związku znajdującego się w dymie papierosowym.
Gdzie ją znajdziemy? W wątróbce, pomidorach, dyni, batatach, jarmużu, szpinaku, morelach, mango. 
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? Jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, więc do poszczególnych produktów warto dodać jakieś zdrowe tłuszcze, na przykład orzechy, siemię lniane, oleje tłoczone na zimno czy 
awokado.
Jakie występują objawy i skutki niedoboru? Najgroźniejsza jest tak zwana „kurza ślepota”, poza tym narażamy się na wzmożone wypadanie włosów, łamliwe paznokcie, wysychanie spojówek i rogówek, niekiedy biegunkę. 

 

Fotografia: pixabay.com

WITAMINA C:
Na co działa? Witamina C poprawia pracę układu krążenia, działa przeciwnowotworowo oraz opóźnia procesy starzenia się, ponieważ jest antyoksydantem, wspomaga naszą odporność i poprawia wchłanianie żelaza.
Gdzie ją znajdziemy? W papryce, chrzanie, natce pietruszki, brokułach, czarnej porzeczce, owocach cytrusowych, dzikiej róży, aceroli.
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? Jeśli przyjmujemy większą dawkę witaminy C (powyżej 1000 mg/dobę), to warto uważać z przyjmowaniem antykoncepcji hormonalnej, gdyż może ona wejść w niepożądaną interakcję z lekami, zwiększając stężenie estrogenu we krwi. Podobnie może się stać, kiedy przyjmujemy niektóre antybiotyki czy preparaty żelaza.
Jakie są objawy i skutki niedoboru? Jeśli zauważymy, że rany trudno się goją, mamy problem z krwawiącymi dziąsłami, narzekamy na brak apetytu lub cierpimy na bóle mięśni lub stawów, warto sprawdzić, czy nie mamy problemu z niedoborem witaminy C. Jej znaczny brak może doprowadzić do anemii, choroby zwanej szkorbutem, zmian w kościach, osłabienia naczyń włosowatych oraz astmy.

 

WITAMINA D:
Na co działa? Witamina D odpowiada na prawidłowy poziom wapnia oraz fosforu we krwi. Ponadto wspomaga pracę układu krążenia, zapobiega nowotworom, zapewnia utrzymanie prawidłowej wagi i szczupłej sylwetki. 
Gdzie ją znajdziemy? Wystarczy, że przynajmniej na 20 minut dziennie wystawimy swoją skórę na działanie słońca.
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? Witamina D często wchodzi w interakcję z lekami zawierającymi magnez. 
Jakie są objawy i skutki niedoboru? Nasz organizm sam wytwarza witaminę D, ale tylko wtedy, gdy wyjdziemy na zewnątrz, by zaczerpnąć nieco słońca. W okresie jesienno-zimowym zaleca się suplementację tej witaminy, ale nie należy przesadzać. Łatwo ją bowiem przedawkować, co objawia się poprzez ogólne osłabienie, brak apetytu, nudności, zaburzoną pracę serca.

 

Fotografia: pixabay.com

WITAMINA E:
Na co działa? Jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, poza tym ma działanie przeciwzakrzepowe, wspomaga wydolność mięśniową, chroni serce i, podobnie jak witamina C, wzmacnia układ odpornościowy. Utrzymuje także prawidłowy rozwój płodu, dlatego jest tak ważna dla
kobiet w ciąży.
Gdzie ją znajdziemy? W awokado, nasionach słonecznika, migdałach, kiełkach pszenicy, oliwkach, zarodkach zbożowych, orzechach laskowych, niektórych rybach, na przykład w makreli czy łososiu.
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? Witaminę tę niekiedy określa się mianem „witaminy płodności”, ponieważ jest niezbędna do zachowania prawidłowego funkcjonowania narządów rozrodczych zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Jej niedobory mogą przyczyniać się niekiedy do zwyrodnienia plemników. 
Jakie są objawy i skutki niedoboru? Kiedy cierpimy na niedobór witaminy E, możemy się skarżyć na długotrwałe zmęczenie, problemy z zębami oraz kośćmi, częściej się przeziębiamy, nasza skóra szybciej się starzeje, a ponadto możemy doprowadzić do uszkodzeń systemu nerwowego.

 

Zobacz także: Antyoksydanty. Jak wpływają na nasz organizm?

 

WITAMINA H:
Na co działa? Witamina H odpowiada za metabolizm tłuszczów i węglowodanów, syntezę kwasów tłuszczowych oraz białek, wspomaga układ nerwowy, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie szpiku kostnego i gruczołów potowych. Dzięki niej dochodzi do procesu przemiany glukozy w wątrobie, poprawia ona stan cery, skóry i paznokci. 
Gdzie ją znajdziemy? W jajkach, nerkach, wątróbce (wieprzowej, drobiowej, wołowej), grochu, grzybach, bananach, otrębach, mleku, maśle orzechowym, soczewicy.
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? Panuje przekonanie, że witamina H – zwana inaczej biotyną – ma zasadniczy wpływ na pracę tarczycy, ponieważ przy niedoczynności chorzy skarżą się na nadmierną łamliwość i wypadanie włosów. 
Jakie są objawy i skutki niedoboru? Osoby cierpiące na niedobór biotyny mogą skarżyć się na brak apetytu, ciągłe znużenie, wzmożoną senność, bóle mięśni, nudności, problemy z kruchymi paznokciami, zły stan skóry, wzrost cholesterolu we krwi. 

 

Fotografia: pixabay.com 

WITAMINA K:
Na co działa? Przede wszystkim reguluje krzepnięcie krwi, niekiedy zmniejsza nadmierne krwawienie podczas miesiączki, ma wpływ na gospodarkę wapniową organizmu, odpowiada za powstawanie protrombiny – specyficznego białka odpowiadającego za krzepnięcie.
Gdzie ją znajdziemy? W rzepie, szparagach, sałacie (głównie rzymskiej), brukselce, botwinie. 
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? Podobnie jak w przypadku witaminy A jest rozpuszczalna jedynie w tłuszczach.
Jakie są objawy i skutki niedoboru? Zazwyczaj witaminę K podaje się noworodkom, ponieważ tuż po urodzeniu w ich jelitach brakuje bakterii, które odpowiadają za powstawanie tejże witaminy. Osoby dorosłe natomiast mają problemy z niedoborem zasadniczo tylko wtedy, gdy cierpią na poważne schorzenia jelit czy wątroby. 

 

WITAMINA PP:
Na co działa? Witamina PP jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania części układu nerwowego. Dzięki niej tworzą się czerwone ciałka krwi oraz syntezują się hormony płciowe, insulina, kortyzol. 
Gdzie ją znajdziemy? W cielęcinie, zielonym groszku, drożdżach, kaszy jęczmiennej, orzechach arachidowych, fasoli, niektórych świeżych rybach, np. śledziach. 
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? Dzięki tej witaminie wydziela się histamina, więc trzeba być ostrożnym w jej stosowaniu u osób chorujących na astmę i alergie. 
Jakie są objawy i skutki niedoboru? Teoretycznie niedobór witaminy PP zdarza się niezwykle rzadko, ponieważ organizm sam ją wytwarza. Jej niedobór może pojawić się u
diabetyków czy alkoholików. Kiedy więc mamy problemy ze stanami zapalnymi skóry, przewlekłymi pleśniawkami, biegunkami, problemami z pamięcią oraz zaburzeniami orientacji, warto sprawdzić jej poziom w organizmie. 

 

Fotografia: pixabay.com

 

NIEKTÓRE WITAMINY Z GRUPY B (B1, B2, B5, B6, B9, B12):
Na co działają? Dzięki witaminom z grupy B nasz układ nerwowy funkcjonuje prawidłowo. Ich spożywanie zaleca się w przypadkach stanów napięciowych, niekiedy przy obniżeniu zdolności intelektualnych. Witaminy z grupy B odpowiadają za pozyskiwanie energii z pożywienia.
Gdzie je znajdziemy? W produktach wytworzonych na bazie drożdży, pełnoziarnistych produktach zbożowych, rybach (makrela, pstrąg), wątróbce, czerwonym mięsie. 
Co jeszcze należy o niej wiedzieć? W przeciwieństwie do witaminy A czy K część witamin z grupy B jest rozpuszczalna w wodzie, a nie tłuszczach. 
Jakie są objawy i skutki niedoboru? Wówczas możemy mieć problemy ze skupieniem się i koncentracją, skarżyć się na drażliwość, uczucie przemęczenia, apatię. 

 

Zobacz także: Wzmocnią twoją odporność i pomogą w odchudzaniu. Cytrusy i ich właściwości

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska