Szpinak – właściwości, wykorzystanie i połączenia

10/01/2019

 

Stołówkowy koszmar dzieci, a wielu dorosłych wzdryga się na samą myśl o nim. Szkoda, bo roślina ta posiada w sobie wiele wartości odżywczych. Tak zwane „perskie ziele” to nic innego jak szpinak – przez lata niedoceniany, a dziś wreszcie wracający do łask.

Co dobrego znajdziemy w szpinaku?

Nie do końca wiadomo, skąd pochodzi szpinak. Przypuszcza się, że wywodzi się jeszcze ze starożytnej Persji. Faktem jest jednak, że w XI wieku został przywieziony przez Maurów do Hiszpanii. Kiedy mowa o szpinaku, to większość z nas kojarzy go z żelazem. Mit ten został obalony kilka lat temu. Okazało się wówczas, iż szpinak zawiera jedynie trzy gramy żelaza na sto gramów produktu, a nie trzydzieści, jak sądzono. Jednakże warto wiedzieć, że posiada właściwości antynowotworowe, a jego liście chronią przed miażdżycą. Poza tym ma w sobie silne przeciwutleniacze – beta-karoten, luteinę oraz witaminę C. Liście szpinaku zawierają również witaminy z grupy B, witaminę K, magnez – który idealny jest dla osób zestresowanych – fosfor i mangan. Ten ostatni pierwiastek mineralny odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, ponadto ma pozytywny wpływ na płodność.

 

Kto może jeść szpinak?

Po szpinak z powodzeniem mogą sięgać wysokociśnieniowcy, ponieważ roślina ta obniża ciśnienie ze względu na znaczną ilość potasu. Osoby, które nieustannie liczą kalorie, także się ucieszą – w stu gramach produktu znajdują się zaledwie… dwadzieścia trzy kalorie. Co ważne, zawiera on substancje, które przedłużają uczucie sytości, co nie jest bez znaczenia, gdy walczymy o smukłą sylwetkę. Dla diabetyków również mam dobrą wiadomość  szpinak odpowiada za szybsze spalanie węglowodanów oraz przyspiesza metabolizm.

Fotografia: pixabay.com

 

Zobacz także: Sposoby na przyśpieszenie metabolizmu. Produkty, które przyśpieszają spalanie tłuszczu

 

Szpinak – przeciwwskazania dla...

Chociaż szpinak posiada całkiem sporo zalet, nie jest odpowiedni dla wszystkich. Powinni go unikać ci, którzy cierpią na kamicę nerkową, osteoporozę oraz dnę moczanową. Nie wskazany jest także wtedy, gdy ktoś skarży się na dolegliwości przewodu pokarmowego, artretyzm czy problemy z wątrobą. A to dlatego, że szpinak ma w składzie tak zwane „substancje antyodżywcze” – szczawiany. Ich obecność sprawia, że przyswajalność pozostałych składników mineralnych jest mniejsza. Dlatego też zaleca się, by szpinak spożywać razem z jajkiem, ponieważ w żółtku znajdują się związki neutralizujące szczawiany.  

Fotografia: pexels.com

 

Z czym łączyć szpinak?

Podstawowe pytanie wielu osób brzmi: po jaki szpinak sięgać – świeży czy mrożony? Z czym go łączyć? Co do niego dodawać? Wiadomo, że najlepiej jest kupować produkt świeży, nieprzetworzony i nie poddawać go żadnej obróbce termicznej. Któż by jednak odmówił sobie fenomenalnego makaronu z duszonym szpinakiem? Wystarczy wrzucić na patelnię umyte liście szpinaku bądź opakowanie mrożonego, zaczekać, aż woda wyparuje, doprawić sporą ilością czosnku, fety (lub innego słonego, ostrego sera), odrobiną soli oraz pieprzu. Tak uduszony szpinak można podawać nie tylko z makaronem, ale i ziemniakami, jako dodatek do mięs, a nawet do kanapki na ciepło. Świetnie również sprawdzi się w sałatce z dodatkiem pomidorków koktajlowych, cebuli i jajka. Amatorzy bardziej nietypowych smaków mogą wymieszać liście szpinaku z orzechami włoskimi, suszonymi pomidorami z zalewy, serem cheddar (długo dojrzewającym) oraz… czerwonymi winogronami. Do tego warto dodać odrobinę winegretu i gotowe!

 

Nawet jeśli do dziś czujemy pewien niesmak na samą myśl o szpinaku, to mimo wszystko warto się przełamać i go spróbować.  

 

Zobacz także: Sałatka szpinakowa. Przepis na zdrowe danie ze szpinakiem 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska