Antyoksydanty. Jak wpływają na nasz organizm?

07/02/2019

 

Od kilku dobrych lat świat dosłownie oszalał na punkcie antyoksydantów. O ich cudownych właściwościach wypowiadało się już wielu specjalistów. Podobno świetne działają na skórę i inne zdrowotne dolegliwości. Mimo to coraz częściej wspomina się o ich negatywnym wpływie na nasz organizm. Ile jest w tym prawdy? Przekonajcie się sami!

Czym są antyoksydanty?

Zacznijmy od początku. Antyoksydanty – zwane inaczej przeciwutleniaczami – to nic innego jak zbiór naturalnych związków chemicznych, które zatrzymują procesy utleniania się danej substancji w organizmie. Zazwyczaj występują w roślinach, rzadziej w jonach metali. Ze względu na swoje prozdrowotne wartości dodawane są do suplementów diety. Panuje również przekonanie, że działają antynowotworowo, przeciwstarzeniowo, a poza tym sprawdzają się u chorych cierpiących na problemy z krążeniem i sercem.

Fotografia: pixabay.com

 

Na co działają przeciwutleniacze?

Zarówno witamina A, E oraz C to silne przeciwutleniacze. To one zapobiegają tworzeniu się wolnych rodników, czyli cząsteczek pozbawionych jednego elektronu, które wchodzą w reakcję ze zdrowymi komórkami, a w konsekwencji niszcząc je. Coraz częściej mówi się o tym, że to właśnie wolne rodniki odpowiedzialne są za wszelkie choroby cywilizacyjne, między innymi nowotwory. Ponadto do grupy przeciwutleniaczy należą karotenoidy (likopen, zeaksantyna, luteina) i flawonoidy. Co ważne, zeaksantyna oraz luteina są ważne dla zachowania prawidłowej ostrości wzroku, stąd karotenoidy rozkładają się w części plamki żółtej i na obrzeżach siatkówki, zaś wspomniane wcześniej flawonoidy posiadają działanie przeciwzapalne oraz detoksykujące.

Fotografia: pixabay.com

 

Co jeść, by walczyć z wolnymi rodnikami?

Oto lista produktów, w których znajdziemy najwięcej antyoksydantów:

WITAMINA A: wątróbka (drobiowa oraz cielęca), marchew, suszone morele, jarmuż, żółtka jaja kurzego, szpinak, szczaw;

WITAMINA E: olej słonecznikowy, orzechy laskowe, olej rzepakowy tłoczony na zimno, nasiona słonecznika oraz dyni, migdały, zarodki pszenne, papryka zielona, świeży łosoś;

WITAMINA C: czarna porzeczka, cytryny, truskawki, pomarańcze, gotowana brukselka, gotowane brokuły, kiwi, mango, papaja;

LIKOPEN: pomidory (szczególnie te przetworzone), arbuzy, morele, czerwone grejpfruty;

ZEAKSANTYNA: kukurydza, szpinak, sałata, cukinia ze skórką;

LUTEINA: nektarynki, jeżyny, agrest, awokado, maliny, kapusta włoska, szczypior, natka pietruszki, leśne jagody;

ZWIĄZKI Z GRUPY FLAWONOIDÓW: cebula, karczochy, jabłka, jagody, winogrona, świeża żurawina, kakao, kawa, herbata, czerwone wino.

 

Zobacz także: Dobry do potraw, lepszy dla zdrowia – najlepszy na przeziębienie!

 

Antyoksydanty i konserwanty

Warto mieć świadomość, że przeciwutleniacze, ze względu na swoje działanie, wspomagają nie tylko ludzki organizm, ale także przedłużają trwałość żywności. Dlatego nie wszystkie „E” są złe! Niektóre substancje konserwujące mają pochodzenie naturalne, na przykład E270 (kwas mlekowy), E300 (kwas askorbinowy, witamina C, regulator kwasowości), E304 (estry kwasów tłuszczowych).

Fotografia: pixabay.com

 

Czy przeciwutleniacze szkodzą?

Dobroczynne właściwości antyoksydantów to jedno, ale część naukowców oraz badaczy zaczyna otwarcie mówić o tym, że mogą nam szkodzić, a w najlepszym razie nie działać wcale. Wspomina o tym między innymi J.K. Baillie w badaniu z 2009 roku oraz James Watson, odkrywca struktury DNA. Bez względu na to, czy podchodzimy entuzjastycznie czy sceptycznie do poszczególnych medycznych stwierdzeń, z pewnością należy zachować zdrowy tryb życia: zażywać dużo ruchu, spożywać zbilansowane posiłki i wysypiać się.  

 

Zobacz także: Najzdrowsze warzywa – polskie zamienniki superfood

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska