Fenomen nasion chia

 

„Chia” to chyba jedno z najpopularniejszych słów stosowanych w ostatnim czasie przez osoby zainteresowane zdrowym trybem życia. W czym tkwi siła tych małych nasionek, że wszyscy szaleją na ich punkcie?

Ale o co chodzi?

Mikołaj Rej zapewne przewraca się w grobie słysząc, jak często jego rodacy używają słowa „chia”. Jak pisał poeta, Polacy nie gęsi i swój język mają, więc bardziej prawidłowym określeniem tych małych nasionek jest „szałwia hiszpańska”. Roślina pochodząca z Meksyku przebojem wkroczyła na rynek dietetyczny w naszym kraju. Jak na każdą modę, i na ten żywieniowy boom musiał nadejść odpowiedni czas. Wprawdzie z małym opóźnieniem, bo w kraju swego pochodzenia chia jest popularne od wieków, ale małe nasionka zaczynają królować w kuchniach Polek i Polaków. I słusznie, bo są prawdziwą bombą witaminową i mają szereg różnorodnych zastosowań.

 

Wielka moc małego ziarenka

Porcja 15 g tych nasionek to kopalnia witamin. Dzięki takiej dawce dostarczysz sobie mnóstwo żelaza, wapnia, magnezu, błonnika (dwa razy więcej niż w takiej samej porcji otrębów) oraz kwasów Omega-3. Co istotne dla osób na diecie, szałwia hiszpańska wspomaga metabolizm, dzięki czemu szybciej pozbędziemy się niechcianego nadmiaru tłuszczu. Na tym nie kończą się możliwości tych małych ziarenek. Obniżają ciśnienie krwi, regulują poziom cholesterolu i spowalniają starzenie się skóry. Zadziwiająco dużo właściwości jak na tak mały produkt.

 

Zastosowanie

Nasiona chia świetnie sprawdzają się jako dodatek do różnych potraw. Możesz je dorzucić zarówno do koktajlu, jak i do owsianki czy naleśników. Dużą popularnością cieszą się również puddingi chia. Wystarczy zamoczyć dwie płaskie łyżki nasion w szklance mleka (polecam kokosowe), dokładnie wymieszać i zostawić na noc w lodówce. Dzięki silnym właściwościom żelującym i absorpcyjnym nasiona zwiększają swoją objętość, co sprawia, że następnego dnia z takiego połączenia nasion i mleka powstanie smaczny i pożywny pudding. W sklepach możesz kupić także gotowe produkty z chia, między innymi soki oraz ciastka.

 

Wszystko z umiarem

Choć chia to prawdziwa bomba witaminowa, więc niektórzy z nas mogą mieć pokusę ciągłego używania tych nasion, należy je spożywać z umiarem. Zalecaną dawką jest 15 g dziennie. Okazuje się, że szałwia hiszpańska jedzona w dużych ilościach może powodować zaparcia i biegunki. Osoby cierpiące na nadciśnienie po przekroczeniu zalecanej dawki mogą odczuwać nieprzyjemne objawy związane z osłabieniem działania leków. O ile nasiona są zalecane ze względu na prozdrowotne właściwości, o tyle, jak we wszystkim, również w ich spożyciu, należy zachować umiar.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska