Suszone owoce: dlaczego warto jeść i jak wybrać najlepsze?

 

Do lata jeszcze daleko, a to oznacza, że przez kilka miesięcy musimy obejść się bez owoców sezonowych. Ich świetnym zamiennikiem są owoce suszone, które nie dość, że są smaczne, to jeszcze posiadają wiele korzystnych właściwości.

Korzyści płynące z jedzenia suszonych owoców

Suszone owoce to nie tylko skoncentrowane źródło kalorii i zdrowych cukrów, ale przede wszystkim błonnika i składników odżywczych. Świetnie sprawdzają się jako zamiennik słodyczy szczególnie wtedy, gdy napada nas nagła ochota na „małe co nieco”.  Po suszone owoce często sięgają osoby aktywnie fizyczne, które do wykonywania intensywnych treningów potrzebują zastrzyku energii w postaci węglowodanów. Trzeba jednak pamiętać, że owoce przygotowane w takiej formie mają też dużo kalorii, a więc tak, jak we wszystkim, również w ich jedzeniu należy zachować umiar.

 

Daktyle

Daktyle to nie tylko źródło cukrów prostych oraz potasu. Te niepozorne owoce pomagają w problemach trawiennych, szczególnie osobom, które zmagają się z zaparciami. Ponadto łagodzą objawy menopauzy i zapobiegają miażdżycy. Świetnie sprawdzają się nie tylko jako przekąska, ale także jako podstawa deserów. Namoczone w wodzie, a później zblendowane, mogą być dodawane do kremów na bazie awokado i kakao lub do masy ciastowej. Z dostępnych na rynku warte polecenia są te firmy Bakalland (dostaniecie je praktycznie w każdym sklepie) oraz marki Lyna, która dystrybuuje swoje daktyle w Biedronce.

 

Zobacz także: Wzmocnią twoją odporność i pomogą w odchudzaniu. Cytrusy i ich właściwości

 

Morele

Kolejna bomba zdrowotna. W suszonych morelach znajdziecie dużo witaminy A, która korzystnie wpływa na wzrok oraz wspomaga układ odpornościowy. Dzięki jedzeniu tych owoców dostarczycie swojemu organizmowi dużo witaminy B2, wapnia i fosforu. Są popularnym dodatkiem do śniadań, więc z powodzeniem możecie wrzucić je do owsianki. Kupując suszone morele warto wybrać te sprzedawane na wagę. Najważniejszy jest kolor owoców. Morele, które mają wręcz „idealny” kolor pomarańczowy lepiej omijać szerokim łukiem, ponieważ to znak, że dodano do nich dwutlenek siarki.

 

Banany

Dobra alternatywa dla tych, którzy lubią podjadać chipsy. Suszone banany są nieporównywalnie zdrowszym zamiennikiem. Wprawdzie lepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po świeże banany, ponieważ mają mniej kalorii, ale od czasu do czasu można pozwolić sobie na ich chrupiący odpowiednik. Suszone banany są nie tylko źródłem witaminy A, B, D, E i K, obniżają także ciśnienie i pomagają zwalczać skurcze mięśni. Do suszonych bananów sprzedawanych w sklepach dodaje się dużo chemii, więc warto przygotować je samemu w domu. Należy pokroić owoce w plastry i przy temperaturze około 60 stopni piec przez 7-10 godzin w piekarniku przy otwartych drzwiczkach.

 

Zobacz także: Produkty, które warto ze sobą łączyć

 

Jabłka

Suszone jabłka zawierają więcej błonnika, niż ich świeże odpowiedniki. Na tym zalety tych owoców się nie kończą. Dzięki zawartości witaminy C wzmacniają odporność, a za sprawą obecności polifenoli neutralizują substancje toksyczne. Suszone jabłka mają też dużo witamin z grupy B, które wpływają na kondycję skóry, włosów i paznokci.  Jedząc jabłka w takiej postaci, dostarczycie sobie też dużo potasu oraz obniżycie poziom cholesterolu. Wśród suszonych jabłek dostępnych w sklepach warto sięgnąć po „Jabcusie” firmy Cykoria. Nie dość, że są stosunkowo tanie, to zawierają tylko naturalnie występujące cukry.

 

Żurawina

Sprawdzony dodatek do owsianek, ciast, ciasteczek czy muesli. Suszona żurawina chroni drogi moczowe. Ponadto zawarte w niej bioflawonoidy zapobiegają powstawaniu zakrzepów. Osoby, które regularnie jedzą żurawinę, ograniczają prawdopodobieństwo wystąpienia wrzodów, ponieważ uniemożliwia osadzanie się bakterii w śluzówce żołądka. Kupując suszoną żurawinę, trzeba uważać, by nie wrócić ze sklepu z kandyzowanymi owocami, które wyglądają podobnie do tych suszonych, ale mają dużo substancji słodzących takich jak syrop glukozowo-fruktozowy

 

Śliwki

Suszone śliwki, podobnie jak jabłka, zawierają polifenole, które zapobiegają poważnym schorzeniom, takim jak nowotwory czy choroby układu krążenia. Dzięki łatwo rozpuszczalnemu błonnikowi pomagają utrzymać stabilny poziom cukru we krwi. Z racji właściwości przeczyszczających pomagają w przypadku zaparć. Suszone śliwki to nie tylko świetna przekąska, ale także sprawdzony dodatek do mięs. Schab ze śliwką zaspokoi każdego smakosza. Kupując suszone śliwki, warto sięgać po te oznaczone napisem „eko”. Dzięki temu będziemy mieli gwarancję, że nie dodano do nich dwutlenku siarki.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska