5 rzeczy, które są dobre dla Twojego mózgu

 

Stawiamy mu wysokie wymagania, obciążamy niepotrzebnymi informacjami, chcemy z niego wycisnąć jak najwięcej, ale nie możemy zapominać, że i on potrzebuje chwili wytchnienia. Przed Wami pięć rzeczy, które warto dostarczyć naszemu mózgowi, aby zapewnić mu zdrowie i sprawne działanie.

1. Sen

Podczas snu nasz mózg nadal pracuje. W tym czasie przetwarza informacje zdobyte przez nas w ciągu dnia, analizuje je i porządkuje. Również w trakcie naszego odpoczynku usuwane są niepotrzebne treści. Dzięki temu, gdy się wyśpimy, jesteśmy kreatywni i potrafimy kojarzyć różne fakty. Brak snu natomiast sprawia, że jesteśmy zmęczeni i mamy problemy ze skupieniem się na pracy czy nauce. Możemy wyróżnić 3 fazy: sen płytki, sen głęboki oraz REM – fazę odpowiadającą za marzenia senne. Dla szarych komórek najważniejsza jest ta środkowa, gdyż właśnie w trakcie jej trwania naprawieniu ulegają niewielkie uszkodzenia fizyczne w mózgu. Również krótkie drzemki w ciągu dnia dają wiele korzyści. Gdy się relaksujemy i nie obciążamy mózgu zadaniami, różne jego obszary pozostają ze sobą w stałej komunikacji.

 

 

2. Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna wpływa nie tylko na nasze mięśnie, ale również na mózg. Co więcej, jest dla niego bardzo ważna, ponieważ umożliwia mu prawidłowe funkcjonowanie. Regularne ćwiczenia wpływają na objętość istoty szarej i białej, powodując ich zwiększanie. Pierwsza odpowiada za przetwarzanie informacji, druga zaś za komunikację między różnymi obszarami mózgu.  Jakie więc sporty lubi ten narząd? Głównie ćwiczenia aerobowe, czyli takie, które pozwolą na zwiększenie wydolności organizmu, siły serca i dotlenienie. Należą do nich: pływanie, jazda na rowerze, bieganie, spacery czy nordic walking. Mózg ceni sobie ruch na świeżym powietrzu, gdyż jego dotlenienie powoduje powstawanie nowych połączeń między neuronami, a co za tym idzie zwiększa się zdolność koncentracji. Nie musi to być zaawansowany trening, ale dla skuteczności ważna jest systematyka.

 

3. Łamigłówki

Tak jak dla wyrzeźbienia mięśni ważne są ćwiczenia, tak dla mózgu istotna jest jego gimnastyka. Najbardziej znanymi sposobami poprawiającymi jego pracę są krzyżówki, sudoku, puzzle czy wszelkiego rodzaju gry logiczne. Wiele z nich możemy znaleźć w internecie na platformach z grami lub pobrać jako aplikacje na nasze smartfony. Niektóre z nich są opracowane przez specjalistów zajmujących się badaniem funkcjonowania tego narządu. Co ciekawe, mózg lubi również gry komputerowe. Dzieje się tak dlatego, że oddziaływają one na procesy poznawcze oraz uwagę. W efekcie poprawia się nasza orientacja przestrzenna i myślenie strategiczne. Nie możemy zapominać o kolorowankach dla dorosłych. Zabawa z nimi pozwala na odstresowanie, a także stymuluje te obszary mózgu, które odpowiadają za zdolności manualne i kreatywność. Podczas kolorowania jesteśmy skupieni na wykonywanej czynności, wiec „ćwiczymy” mózg. 

4. Rozwój

Mózg nie lubi rutyny. Dobrze działają na niego wszelkie nowości wprowadzane do naszej codzienności oraz wyzwania. Stąd też warto cały czas się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności. Wpływa to na rozwój struktury mózgu. Sprawdzą się tu wszelkiego rodzaju kursy, które będą wymagały od nas przyswajania nowej wiedzy. Mózg wręcz przepada za nauką języków obcych. Zapamiętywanie i powtarzanie słówek oraz zasad gramatycznych działa na niego pobudzająco. Wszelkie nowości przyswajane przez mózg powodują powstawanie nowych połączeń między neuronami (tak samo jak w przypadku aktywności fizycznej), a w związku z tym polepsza się nasza pamięć.  Do tego warto codziennie go zaskakiwać i nie pozwalać mu popaść w letarg. Chodząc na spacery, można wybierać różne trasy, warto używać przeciwnej ręki niż podstawowa czy też proste codzienne czynności wykonywać z zamkniętymi oczami.

 

5. Zdrowa dieta

Orzechy to chyba jeden z najpopularniejszych produktów, o których mówi się, że służą polepszaniu pamięci. Co zatem jeszcze powinno się znaleźć w diecie odpowiedniej dla naszego mózgu? Na pewno produkty, które w swoim składzie mają kwasy tłuszczowe omega-3. Należą do nich właśnie orzechy, ryby, siemię lniane, awokado oraz oleje roślinne. Dużą rolę odgrywają również witaminy z grupy B, które znajdziemy w soi, pieczywie pełnoziarnistym, roślinach strączkowych, nasionach słonecznika czy orzeszkach ziemnych. Warto jeść produkty naturalne, dużo owoców i warzyw. O używkach i fast foodach lepiej zapomnieć. Poza tym, lepiej ograniczyć, a nawet wyeliminować sól. Powoduje ona podnoszenie ciśnienia krwi, co może nawet doprowadzić do udaru mózgu.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska