Nie możesz się skupić? Poznaj kilka sposobów na koncentrację

06/12/2018

 

W dobie ogromu informacji, szybkiego trybu życia oraz natłoku obowiązków coraz częściej mamy problemy nie tylko ze zdrowiem, ale także z koncentracją. Oto kilka najlepszych sposobów na to, by zapomnieć o rozkojarzeniu!

Niestety problemy z koncentracją, czyli ze skierowaniem swojej uwagi na określone zagadnienie bądź czynność, ma coraz większy odsetek społeczeństwa. Wynika to przede wszystkim z faktu, że obecna rzeczywistość jest tak skonstruowana, iż dociera do nas niezliczona ilość bodźców – wiadomości z kraju i ze świata, powiadomienia z mediów społecznościowych, SMS-y, komunikaty z Messengera, przypomnienia z kalendarza. Jeszcze tyle do zrobienia i do załatwienia... Przyswajamy codziennie mnóstwo informacji, nie zdając sobie sprawy z tego, jak wpływają na naszą uwagę. Co ciekawe, niektóre badania pokazują, że około 70% osób posiada kłopoty ze skupieniem się na jednym zadaniu przez dłuższy czas. Zanim jednak przejdziemy do ćwiczeń, które pomogą nam odzyskać uwagę, warto przyjrzeć się kilku czynnikom, które bezpośrednio wpływają na naszą koncentrację.

 

Zobacz także: Ćwiczenia na dobrą pamięć

 

Pierwszą podstawową sprawą jest balans pomiędzy pracą oraz życiem prywatnym. Przeznaczajmy na sen 7 bądź 8 godzin. Brak odpoczynku powoduje, że czujemy się rozdrażnieni, a przez to nie potrafimy się na niczym skupić. Wyobrażamy sobie jedynie wygodne łóżko, w którym słodko zasypiamy.

 

Warto również poświęcić kilka godzin w tygodniu na aktywność fizyczną. Może opłacałoby się wykupić karnet na fitness lub siłownię? Trening squasha z przyjacielem? Wieczorne bieganie z partnerem/partnerką? Poranna joga w samotności? Każdy sposób jest dobry! Podczas uprawiania sportu więcej tlenu dostaje się do mózgu, a w konsekwencji usprawniamy procesy związane z zapamiętywaniem oraz skupianiem uwagi.

 

Wydaje się to banalne, ale prawidłowa i bogata w kwasy omega-3 oraz inne mikroelementy dieta też pozytywnie wpływa na naszą koncentrację! Spróbujmy zatem do naszych codziennych nawyków żywieniowych włączyć orzechy, tłuste ryby i awokado. Co ważne, należy się wystrzegać nadmiernego podjadania pomiędzy posiłkami. Dodatkowe kilogramy to jedno, ale istnieje jeszcze drugi ważny powód – gwałtowne skoki oraz spadki poziomu glukozy we krwi. Takie zmiany mogą mieć negatywny wpływ na nasze samopoczucie i pamięć.

 

Zobacz także: (Nie)zwykłe awokado – z czym to się je? Właściwości i działanie

 

 

Mimo to brakuje skupienia? W pracy wszystko leci z rąk, a w domu też nie jest lepiej? W takim razie warto poznać kilka ćwiczeń umysłowych, które mogą wspomóc pracę naszego mózgu. Po pierwsze należy pozbyć się wszelkiego rodzaju „rozpraszaczy” – wyłączenie telefonu komórkowego i służbowego czatu, a także pozbycie się bałaganu na biurku to podstawa. Po drugie – wyciszenie się. Dodatkowy stres i emocje tylko odciągają uwagę od wykonywanego zadania, utrudniając jego wykonanie. Uspokojenie oddechu i spoglądanie przez dłuższą chwilę na zielony kolor za oknem lub w pokoju sprawi, że poczujemy się rozluźnieni oraz spokojniejsi. Po trzecie – nie rozmyślajmy o innych sprawach. „Czy to dobrze, że kupiłam tę bluzkę na wyprzedaży?”, „Dziś trzeba zrobić zakupy na obiad…” – myślimy. To błąd! Należy skupić się na tym, co jest tu i teraz, dokładnie w danej chwili. Po czwarte – róbmy przerwy. Najlepiej, żeby praca umysłowa trwała średnio 15 minut, a przerwa około 10. Wtedy zyskujemy dodatkową motywację. Przecież w zanadrzu jest zaledwie te kilkanaście minut! A potem już tylko przerwa, która będzie trwała tyle, ile praca. Takie rozłożenie czasu spowoduje, że będziemy funkcjonować wydajniej i uzyskamy lepsze rezultaty.

 

Mam nadzieję, że te kilka prostych (czasem dość sztampowych) rozwiązań sprawi, że wreszcie uzyskamy kontrolę nad własną koncentracją i następnym razem usiądziemy przy biurku zmotywowani oraz gotowi do pracy.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska