Sport w ciąży. Co wolno, a czego nie?

27/09/2018

 

Aktywność fizyczna w czasie ciąży pozytywnie wpływa zarówno na zdrowie matki, jak i dziecka. Jednak nie każdy sport jest dozwolony, nie wszystkie rzeczy można robić. Są sporty, których się zabrania, ale również są takie, które szczególnie się zaleca.

Aktywność fizyczna, dlaczego jest ważna?

 Fotografia: pexels.com


Uprawianie sportu w okresie ciąży ma wiele zalet. Przede wszystkim ćwiczy mięśnie i przygotowuje ciało do porodu. Według statystyk kobiety, które regularnie ćwiczyły w ciąży miały znacznie szybszy i łatwiejszy poród naturalny niż kobiety, które przez całą ciążę nie robiły nic. Korzystnie wpływa na krążenie. Poprawia samopoczucie, nastrój i kondycję. Jednak wszystko zależy od sytuacji i stanu zdrowia. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, nie ma żadnych przeciwwskazań do wykonywania lekkich ćwiczeń lub np. pływania. Gdy przyszłej mamie zagraża poród przedwczesny lub istnieje ryzyko poronienia, powinna powstrzymać się z wykonywaniem jakichkolwiek ćwiczeń i ograniczyć swoją aktywność fizyczną. Dlatego, jeśli chcesz zacząć ćwiczyć najpierw skonsultuj to z lekarzem prowadzącym ciążę, dopiero później szukaj dyscypliny, w której odnajdziesz się najlepiej.
 

Zobacz także: Pierwsze objawy ciąży. Jak rozpoznać, że jest się w ciąży?


Jakie sporty są dozwolone w czasie ciąży?

 Fotografia: pexels.com


Oczywiście wszystkie te, które są najmniej narażone na wszelkiego rodzaju kontuzje, urazy lub utratę równowagi. Najbardziej zalecanym sportem w czasie ciąży jest pływanie. Rozwija ono równomiernie wszystkie mięśnie, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, dzięki temu znamienniejsza się ryzyko wielu powikłań w czasie ciąży, takich jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca. Pływanie w trzecim trymestrze ciąży pomaga dziecku obrócić się i przyjąć odpowiednią pozycję do porodu. Poza pływaniem kobiety w ciąży mogą wykonywać również sporty takie jak: aerobik wodny, joga, pilates, lekka gimnastyka np. body ball. Przyszłe mamy powinny się również zapisać na specjalne zajęcia sportowe dla kobiet w ciąży. Większość klubów fitness ma w swojej ofercie takie zajęcia. Dzięki temu ćwiczymy pod okiem specjalistów i nie musimy się martwić czy, któreś z wykonywanych ćwiczeń mogą zaszkodzić dziecku. Ponadto kobiety w ciąży mogą również jeździć na rowerze stacjonarnym. Odradza się tradycyjną jazdę rowerem, przez duże ryzyko utraty równowagi i upadek, który może być tragiczny w skutkach.

Jakich sportów nie wolno wykonywać w ciąży?

 Fotografia: pexels.com


Wszystkie sporty, w których łatwo o kontuzję, upadek lub utratę równowagi nie powinny być wykonywane przez kobiety, które spodziewają się dziecka. Zatem przyszła mama nie powinna jeździć na rowerze, rolkach czy łyżwach. Podobnie jest z jazdą na nartach czy snowboardzie. Dodatkowo niezalecane są wszystkie sporty zespołowe oraz te, w których występują nagłe zmiany ciśnienia, tj. nurkowanie czy wspinaczka wysokogórska. W czasie ciąży można chodzić po górach, jednak podczas wspinaczki trzeba robić częste przerwy i odpuścić sobie wysokie i strome szczyty. Spokojnie możecie udać się w polskie Bieszczady czy Karkonosze. Jednak wybierajcie te łagodniejsze podejścia i łatwiejsze trasy. Oczywistym faktem jest, że w ciąży zabronione jest podnoszenie ciężarów, więc o tym sporcie trzeba od razu zapomnieć.
 

Zobacz także: Kalkulator ciąży – ciąża tydzień po tygodniu
 

Bieganie w ciąży. Temat kontrowersyjny

 Fotografia: pexels.com


Ogólnie bieganie długodystansowe w czasie ciąży jest zabronione. Kobiety powinny odpuścić sobie tę formę aktywności fizycznej. Istnieje jeden wyjątek. Biegać mogą kobiety, które robiły to regularnie przed poczęciem dziecka. Jednak nawet kobiety, które biegały codziennie, w czasie ciąży nie powinny przekraczać dystansu dłuższego niż 3 km. Tę sytuację trzeba dokładnie skonsultować z lekarzem i ostatecznie to on podejmuje decyzję, czy kobieta może dalej biegać. Nie wystarczy jednorazowa zgoda lekarza, na każdej kolejnej wizycie trzeba poruszać ten temat i upewnić się, czy stan zdrowia matki, jak i dziecka, nadal pozwala na wykonywanie tego rodzaju ćwiczeń.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska