Owoce jakich pewnie nie znacie. Jak jeść rzadkie owoce?

 

Na targu czy w markecie mamy ogromny wybór owoców z różnych zakątków świata. Pewnie nie raz zdarzyło się wam ujrzeć taki, którego nie potrafiliście znaleźć w pamięci lub znaliście go tylko z nazwy. Dlatego dziś chcielibyśmy przedstawić wam wybór kilku z mniej znanych owoców, jakie możecie znaleźć w polskich sklepach.

Liczi

Nazywane również śliwkami chińskimi. Przypominają duże maliny pokryte cienką skorupką, pod którą kryje się biały, słodki miąższ i niejadalna, duża pestka. Lepiej nie zwlekać zbyt długo ze zjedzeniem ich, bo już po dwóch dniach mogą się zepsuć.

A jak dostać się pod skorupkę? Nie jest to takie trudne, jak się może wydawać. Wystarczy delikatnie ją naciąć, a potem podważyć palcem. Jeśli owoc jest dojrzały, powinna z łatwością się oderwać.

 

Liczi znane jest z tego, że zawiera sporo witaminy C – szczególnie nam potrzebnej w zimowych okresie – a poza tym również cukier, białko, potas i kwasy organiczne. Idealnie nadaje się do kompotów czy sałatek, ale też do jedzenia na surowo.

Źródło: pexels.com

 

Kaki

Znane również jako persymonia czy sharon. Z wyglądu może niektórym nasuwać na myśl nie do końca dojrzałego (bo pomarańczowego) pomidora z suchym kielichem kwiatowym. Ma słodki miąższ o galaretowatej konsystencji, który najlepiej spożywać na surowo zarówno jako samodzielną przekąskę, jak i jako dodatek, ale dopiero, gdy owoc jest miękki.

 

Persymonia zawiera dużą ilość witamin A i C, a ponadto potas, błonnik i beta-karoten.

 

Ciekawostką może być to, że jest wykorzystywana w Chinach przy leczeniu wielu schorzeń (np. podrażnionej skóry).

 

Opuncja

Ten kaktusowy owoc pochodzi z Meksyku. Owalna figa pokryta jest żółto-pomarańczową skórką oraz drobnymi kolcami, dlatego lepiej nie chwytać jej gołymi rękami, bo można to przypłacić bólem. By usunąć kolce, najpierw wkładamy owoc do zimnej wody na jakiś czas. Potem bez problemu pozbędziemy się ich za pomocą szczotki.

 

Następnym krokiem jest dostanie się do środka opuncji. Zaczynamy od obcięcia obu końców owocu, ściągamy skórkę i możemy cieszyć się słodkim miąższem. Warto przy tym uważać, bo pozostawione na ubraniu ślady soku są trudne do usunięcia.

Opuncja zawiera dużo wody oraz cukru i idealnie nadaje się do sałatek, a nawet jako dodatek do dań rybnych.

 

Pomelo

Przypomina nieco duży grejpfrut o żółtozielonej gąbczastej i przede wszystkim grubej skórce. W przeciwieństwie do grejpfruta nie jest tak gorzki, ale ma też swoje wady – brak mu tego aromatu i soczystości.

 

By dostać się do środka trzeba odciąć górną część owocu, następnie naciąć skórkę – nie przecinając przy tym miąższu – i odrywać kolejne jej fragmenty. Potem można go rozerwać niczym wcześniej wspomnianego grejpfruta i zasmakować środka. Nadaje się do jedzenia na surowo lub jako dodatek do ciast i deserów.

 

Pomelo zawiera ogrom witamin i minerałów, z których najważniejsza jest witamina C.

 

Papaja

Przez swój owalny kształt i zieloną skórkę przypomina gruszkę. W środku natomiast znajdziemy słodkawy, ale mało wyrazisty miąższ o żółtopomarańczowej barwie. By móc go zakosztować, musimy najpierw zaczekać, aż papaja – podobnie jak w przypadku kaki – stanie się miękka i nabierze pomarańczowej barwy. Potem kroimy owoc wzdłuż, usuwamy pestki i wyjadamy miąższ lub po prostu go obieramy i kroimy. Świetnie pasuje do różnych sałatek czy nawet jako pasta. Jednak warto pospieszyć się z wykorzystaniem tego owocu, bo tak jak liczi szybko może się zepsuć.

 

Papaja zawiera dużo witaminy C, cukry oraz beta-karoten.

 

Karambola

Ten rzadki owoc ma charakterystyczny przekrój, który wygląda jak żółta gwiazda prosto z nieba. Jest pokryty jadalną skórką, więc nie musimy się przejmować przedostawaniem przez grubą skorupkę czy obieraniem. W środku znajdziemy lekko przeźroczysty słodko-kwaśny i bardzo soczysty miąższ, który możemy zjeść na surowo lub wykorzystać do sałatek czy mięsa.

Karambola zaskakuje tym, że może wytrzymać długi czas w temperaturze pokojowej, zupełnie inaczej niż papaja czy liczi. Od tego drugiego różni się też ilością pestek, których niemal w niej nie znajdziemy.

 

Zawiera – jak wiele innych owoców – witaminę C, magnez, żelazo i beta-karoten.

 

Passiflora

Egzotyczna nazwa może nam niewiele powiedzieć, ale owoc znany jest również pod mianem marakuji lub męczennicy jadalnej. Zależnie od tego, czy wolimy jej słodszą, czy kwaśniejszą odmianę, powinniśmy zwracać uwagę na inny kolor. W pierwszym przypadku warto poszukać fioletowych odmian, a w drugim – pomarańczowych.

 

W środku znajduje się kleisty, galaretowaty pomarańczowoczerwony miąższ z jadalnymi pestkami. Po obraniu możemy z niego zrobić sok lub wykorzystać jako dodatek do koktajli czy deserów.

 

Zawiera witaminy C i B, beta-karoten, wapń, żelazo.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska