Przekąski – czy warto jeść miedzy posiłkami?

 

W życiu każdego przychodzi taki moment, że postanawia zmienić coś w swoim sposobie odżywiania. To czas eliminacji niezdrowych rzeczy z codziennej diety, ale również czas na podjęcie decyzji ile posiłków spożywać i w jakim czasie. To trudne zadanie, ponieważ różnimy się od siebie i mamy inne potrzeby. Do tego pojawiają się problemy z częstym uczuciem łaknienia, dlatego podpowiadamy wam w jakich sytuacjach warto jeść przekąski i jakie wybierać, aby sobie nie zaszkodzić.

Większości z nas czasem zdarza się sytuacja, że w przerwie między posiłkami poczują głód. Z jednej strony można by go ignorować i poczekać do obiadu czy kolacji, ale ma to również swoje negatywne konsekwencje. Kumulacja chęci zjedzenia czegoś doprowadzi do tego, że podczas kolejnego posiłku będziemy jeść dużo, szybko i łapczywie. Lepiej dostarczyć organizmowi niewielkiej dawki energii, aby przetrwać czas oczekiwania do następnego posiłku, ale jednocześnie nie przejeść się przed nim. W takich sytuacjach na talerz wjeżdżają przekąski.

 

Jaka jest norma żywieniowa?

Ciężko ustalić jedną odgórną normę, bo każdy ma inne zapotrzebowanie energetyczne, ale najodpowiedniejsza będzie zasada „jedz częściej, a mniej”. Stąd klasyczne 3 posiłki uzupełniamy drugim śniadaniem i podwieczorkiem. Z zasady to powinno nam wystarczyć i zapobiec podjadaniu. 5 posiłków to standard, który jednak podlega pewnym modyfikacjom. Wszystko zależy od tego, jaki tryb życia prowadzimy i jaką pracę wykonujemy. Ważne, aby w miarę możliwości jeść regularnie i nie doprowadzać do zbyt długich przerw bez dostarczania organizmowi energii. Istotna jest te konsekwencja, czyli ustalenia pór dnia, kiedy coś jemy i systematyczne trzymanie się tak przygotowanego planu. Oczywiście będą zdarzać się od niego odstępstwa, ale należy traktować je jako wyjątki.

 

 Fotografia: pexels.com

 

Zobacz także: 5 przekąsek, które możesz jeść przed snem

 

Po co jeść przekąski?

Przekąski to po prostu niewielkie porcje jedzenia spożywane między posiłkami, aby zaspokoić uczucie głodu. Rodzi się pytanie, czy przy stosowaniu 5-posiłkowej diety potrzebujemy jeszcze dodatkowych bonusów. I tak, i nie. Jeśli nie czujemy potrzeby, nie ma po co bez sensu się objadać. Jednak są sytuacje, kiedy długo przebywamy poza domem, nie możemy zjeść obiadu o tej porze, co zwykle, czy po prostu akurat tego dnia potrzebujemy nieco większej ilości energii. Właśnie na takie okazje przewidziane są przekąski.

 

Na wstępie każdy musi się zastanowić, po co właściwie je spożywa. Czy jest to zwykła przegryzka jedzona automatycznie podczas meczu, czy może zapychanie się z nudów, czy w końcu najlepsza opcja, czyli lekkie przekąski w celu zaspokojenia łaknienia i powstrzymania się przed jedzeniem dużych porcji w czasie głównych posiłków. Najbardziej słuszny jest oczywiście trzeci argument, czasem może zdarzyć się również sytuacja przedstawiona w pierwszym, kiedy idziemy na imprezę i nasz sposób odżywiania wygląda nieco inaczej niż na co dzień. Natomiast podjadanie z nudów nie ma racji bytu. To najprostsza droga do przytycia i sposób zarobku dla firm produkujących chipsy, krakersy i tym podobne. Podczas ich jedzenia wpadamy w automatyzm i jemy niemalże mimowolnie.

 

Jakie przekąski wybrać i w jakich ilościach?

Przekąski powinny zaspokajać nasz głód, a nie go tymczasowo tłumić, dlatego wszelkiego rodzaju niezdrowe zapychacze nie wchodzą w grę. To dobra opcja dla tych, którym często towarzyszy uczucie głodu, ale tylko pod jednym warunkiem – nie można ich jeść za dużo, bo przyniesie to odwrotny efekt od zamierzonego. Przekąski również traktujemy jako posiłek, ponieważ dostarczają kilokalorii. Dobrze więc, aby były zdrowe, pełnowartościowe i niskokaloryczne. Przyjmuje się, że nie powinny zawierać więcej niż 100 kalorii.

 

Co więc można zaliczyć do fit przekąsek? Na pewno owoce i warzywa. Można je zjeść w podstawowej formie lub też przetworzonej, na przykład z truskawek można przygotować mus i dodać go do puddingu. Ze świeżych warzyw można przygotować sałatkę. Poza tym, na pewno sprawdzi się jogurt naturalny, bakalie, nasiona słonecznika czy dyni. Przy kupowaniu różnego rodzaju ciastek zbożowych, które rzekomo mają być lekkie, warto sprawdzać, jaką mają zawartość cukru. Producenci często reklamują swoje produkty jako zdrowe, choć ze zdrowiem mają one nie wiele wspólnego. Ciekawą formą przekąski będą również batony zbożowe z orzechami czy innego typu bakaliami. Również podczas spotkań ze znajomymi czy imprez warto zaserwować gościom zdrowsze wersje przekąsek. W internecie można znaleźć mnóstwo przepisów na lekkie i smaczne przegryzki, które nie tylko smakują, ale i efektownie wyglądają.

 

 Fotografia: pixaby.com

 

Zobacz także: Testujemy fit produkty z Biedronki

 

Z przekąskami sprawa jest prosta, jeśli nie czujemy głodu, nie warto jeść na siłę miedzy posiłkami. Jednak, jeśli doskwiera nam uczucie łaknienia, możemy sięgnąć po niewielka porcję jedzenia. Z zaznaczeniem, że faktycznie dostarczmy organizmowi niezbędnych składników, a nie tylko „pustych kalorii”.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska