Jak aktywnie spędzić ferie i urlop zimowy?

 

Po świętach szybko przychodzą ferie zimowe. Na szczęście ten czas już nie jest poświęcony na siedzeniu za stołem, tylko na ruchu. Sezon narciarski już się zaczął, śnieg spadł, więc można spokojnie nawet na weekend wyjechać na narty lub snowboard.

Jednak, jak do każdego wyjazdu, trzeba się dobrze przygotować. Nie wystarczy tylko zarezerwować pensjonatu, spakować ubrań i sprzętu, należy również trenować wcześniej, aby mieć dobrą kondycję na stoku i nie zatrzymywać się co 10 metrów. O odpowiednim przygotowaniu i o alternatywnych sportach poniżej.

Narty są chyba jednym z najpopularniejszych sportów zimowych. Ferie zimowe lub weekend w górach, w połączeniu z tą aktywnością, mogą nam przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Godzina jazdy na nartach to wysiłek wart aż około 700 kalorii!
Snowboard staje się coraz bardziej popularny i to nie tylko wśród młodych. Godzina spędzona na desce może nam pomóc spalić także około 700 kalorii.

Źródło: unsplash.com

 

Zobacz także: Gdzie na narty w Polsce? Przegląd najlepszych kurortów

 

Aby przygotować się do sportów zimowych, należy:

  1. Wzmocnić mięśnie – wybierać treningi, które zwiększą zarówno siłę, jak i wytrzymałość przede wszystkim mięśni nóg, ale także brzucha, pleców oraz ramion. Możesz ćwiczyć na siłowni lub skorzystać z oferty klubów fitness, wybierając zajęcia takie jak np. TBC (Total Body Conditioning).

  2. Popracować nad równowagą – w każdym sporcie zimowym równowaga jest niezwykle istotna. Szczególnie dotyczy to jazdy na snowboardzie. Aby poprawić balans, powinno się wybrać ćwiczenia typu np. pilates.

  3. Poprawić kondycję – wielogodzinne zjazdy ze stoków nie tylko wymagają silnych i wytrzymałych nóg, ale również odpowiedniej wydolności krążeniowo-oddechowej oraz dobrej kondycji fizycznej. Wybierz ćwiczenia cardio.

  4. Zadbać o stawy – wiadomo, że w czasie tygodniowego wyjazdu na narty, który z reguły ma miejsce tylko raz w roku, korzysta się z jazdy, ile się da. A wielogodzinna jazda na stokach to niezłe obciążenie dla nieprzyzwyczajonych do takiego wysiłku stawów. 

Dobrze rozplanowany trening powinien składać się z:

  • około 15 minut rozgrzewki, która przygotuje ciało do wysiłku;

  • około 30 minut ćwiczeń cardio poprawiających ogólną kondycję fizyczną;

  • ćwiczeń wzmacniających szczególnie mięśnie nóg i brzucha;

  • ćwiczeń równoważnych;

  • rozciągania, które uchroni ciało przed ewentualnymi urazami.

Źródło: unsplash.com

 

Zobacz także: Jak nie przytyć zimą i utrzymać formę do wiosny

 

Odpowiednia dieta

 

Dieta to jeden z kluczowych elementów, o które warto zadbać. Przede wszystkim dobrze skomponowana dieta może uchronić organizm przed infekcjami i chorobami. Ponadto pozwoli uniknąć przybierania na wadze.
 

Warto jeść chude mięso, drób, kasze, ryż, makaron z pełnego ziarna oraz warzywa, owoce, chudy nabiał. Nie należy przesadzać z ilością słodyczy, niezdrowych przekąsek i dań w diecie.

 

Dieta narciarza

 

W ciągu dnia na nartach (w kwestii lunchu) jesteśmy zdani na „budki” z jedzeniem. Warto więc wtedy zadbać o pożywne śniadanie i kolację. Poniżej ogólne zasady, jakie mogą być pomocne w organizowaniu żywienia podczas zimowego wyjazdu.

 

1. Energetyczne śniadanie

 

Z energii dostarczonej rano będziemy korzystać cały dzień. Śniadanie musi również zawierać składniki odżywcze dla prawidłowego funkcjonowania organizmu działającego na wysokich obrotach

 

2. Lunch – obiad na stoku 


Tutaj pozwalamy sobie na większą swobodę – potrzebujemy energii do jazdy, a jest zimno! Zamiast frytek wybierz gorącą zupkę lub grillową pierś z kurczaka z ryżem i warzywami.


3. Kolacja

 

Wieczorem najlepiej jest zjeść w miarę lekkie danie, złożone głownie z produktu białkowego (ryby, jaja, chude mięso, dania z nasion roślin strączkowych, twarogi).

 

Źródło: unsplash.com
 

Co jeszcze?


– Płyny – dzięki nim Twój organizm będzie nawodniony i nie będzie Ci słabo;

– Weź przekąskę na stok. Może to być banan, batonik zbożowy, kanapka. Coś, co da Ci energię i zaspokoi na chwilę głód.

 

Warto pamiętać o:

– Magnezie – ogranicza bóle mięśni;

– Potrawach z przyprawami np.: rozmaryn, cynamon, imbir i chili – rozgrzewają;

– Niespożywaniu alkoholu na stoku – wydłuża on czas reakcji, zwiększa ryzyko wypadku i odwadnia organizm.

Wieczorem możesz sobie pozwolić na alkohol w niewielkich ilościach, możesz pić np. wino grzane (ale wszystko z głową).

 

Jeżeli jednak narty i snowboard nie są dla Ciebie, istnieją również inne dyscypliny sportów zimowych:

 

Nordic walking – polega na trenowaniu szybkiego marszu w połączeniu z zastosowaniem kijków narciarskich w obu rękach. Pozwala to na ćwiczenie większej ilości mięśni i wydajniejsze spalanie kalorii, niż w przypadku zwykłego marszu. Godzinny wysiłek nordic walking spala około 400 kalorii


Łyżwy – są świetną formą spędzania wolnego czasu i okazją do poprawy swojej kondycji fizycznej. Co prawda wymagają pewnych sił, zdolności utrzymania równowagi, a także umiejętności opanowania lęku przed urazami, ale efekty są zadowalające.

Możemy spalić od 300 do 700 kalorii, w zależności od tempa jazdy.

 

Treningi na siłowni i w domu

 

Zima to czas, kiedy warto rozważyć spróbowanie nowych dyscyplin pod dachem. Squash, aerobik, zumba itp. – wybór jest duży. To najlepszy czas na zakup karnetu na siłownię albo basen.

 

Osoby, które nie lubią zorganizowanych zajęć i źle czują się na siłowni, mogą zostać w domu. Domowe ćwiczenia nie muszą być nudne. Istnieje wiele stron np. na YouTube, gdzie możesz ćwiczyć ile chcesz (Mel B, Rebecca Louise, Ewa Chodakowska).

Źródło: unsplash.com

 

Zobacz także: Pomysły na ćwiczenia zimą, które pomogą Ci utrzymać formę

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska