Codzienne nawyki, które warto w sobie wyrobić

 

Każdy dzień w jakiś sposób rzutuje na naszą przyszłość. Wyrobienie w sobie pewnych codziennych nawyków może pozytywnie wpłynąć na nasze samopoczucie, finanse czy wiedzę na długi, długi czas. Zatem jakie przyzwyczajenia warto w sobie wypracować?

Przede wszystkim pamiętajmy o tym, że nawyk jest czynnością, którą można w sobie wyrobić poprzez jej regularne powtarzanie. Nawet jeśli dzisiaj nie masz jakiegoś zwyczaju nie znaczy to, że za miesiąc nie będziesz czegoś robił automatycznie. Na początku na pewno przyda ci się ciągłe przypominanie o tej rzeczy, którą musisz zrobić. Pamięć ma to do siebie, że lubi zawodzić, dlatego ustaw sobie w telefonie, zapisz na karteczce i powieś w widocznym miejscu a nawet poproś kogoś, żeby cię pilnował. Wszystkie sposoby są dobre.

 

Woda z cytryną tuż po wstaniu

Niby banalne, niby wszędzie o tym trąbią i wszyscy to wiedzą, ale warto to ciągle powtarzać: zaraz po wstaniu, jeszcze przed śniadaniem, wypij szklankę wody z sokiem z cytryny. Woda niech będzie letnia, soku w zupełności wystarczy z jednego plasterka. W zimę warto dodać plasterek imbiru i/lub łyżeczkę miodu, by wzmocnić odporność. Co daje picie wody z cytryną? Otóż przede wszystkim pobudza nasz organizm i metabolizm, wspomaga trawienie i dostarcza pierwszej porcji błonnika. Ponadto pomaga wypłukać toksyny z organizmu i pomaga zachować odpowiedni poziom kwasowo-zasadniczy. Oczywiście oprócz porannej szklanki wody z cytryną nie zapominaj o piciu zwykłej wody w ciągu całego dnia.

 

(korzyści z picia wody [tutaj])

 

Chwila rozciągania jeszcze przed śniadaniem

Nikt nie lubi wcześnie wstawać. Tym bardziej nikt nie lubi wstawać wcześniej, niż musi. Dlatego, jeśli nawet nie ma mowy o porannym joggingu albo innego treningu, poświęć kilka minut po wypiciu wody z cytryną na rozciąganie. Zrób parę skłonów, podskoków albo serię ćwiczeń „przywitanie słońca”, znanych wszystkim joginom. Poranny trening rozbudzi twój organizm, rozjaśni umysł i przyspieszy metabolizm. No i pozbawi ochoty powrotu do łóżka (mam nadzieję!).

 

Przygotowywanie posiłków dzień wcześniej

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że często jesteśmy w ciągu dnia tak zabiegani, że nie myślimy o jedzeniu. Propagatorzy zdrowego odżywiania przypominają o regularności posiłków, która jest niezwykle ważna nie tylko przy odchudzaniu, ale i do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wiele z nas pracuje, studiuje, biega cały dzień i załatwia różne sprawy, a regularne jedzenie wymaga wcześniejszego przemyślenia. Warto to robić, warto planować posiłki, a przede wszystkim przygotowywać je wcześniej. Jedzenie „pudełkowe” jest teraz bardzo modne, ale i funkcjonalne. Mając w torebce pudełko z obiadem, czy owsianką łatwiej nam o niej pamiętać. Nie licz, że zrobisz sobie całe menu rano. Zrób to dzień przed, a nie tylko pozbędziesz się kłopotu nazajutrz, ale na pewno zrobisz to lepiej, smaczniej i zdrowiej, bo poświęcisz na to więcej czasu.

 

(pomysły na zdrowe lunch boxy [tutaj])

 

Trening dla ciała…

Nie mówimy tu o wylewaniu siódmych potów na siłowni, bieganiu dzień w dzień itp. Wygospodaruj sobie chociaż pół godziny, nawet piętnaście minut na spacer wokół osiedla. Odświeżysz swój umysł, rozjaśnisz myśli, dotlenisz mózg i resztę organizmu, spalisz kilka kalorii i wrócisz szczęśliwszy. Niech codzienny ruch będzie przyjemnym nawykiem, który wywołuje uśmiech na samą myśl.

 

(sprawdź skuteczne sposoby na motywację do ćwiczeń [tutaj] i krótkie ćwiczenia do wykonania nawet przy biurku [tutaj])

 

…ale i dla ducha

Krzyżówki, „wykreślanki”, sudoku? A może nauka kilku słówek w obcym języku, albo przeczytanie kilku stron naukowej książki? Niech ćwiczenie mózgu stanie się również twoim nawykiem, bo na starość zapobiegniesz Alzheimerowi, a na chwilę obecną wykształcisz swój mózg i będziesz się efektywniej i szybciej uczył. Na wykładzie, zamiast ciągle przeglądać Facebooka, porozwiązuj krzyżówki. Na youtubie zamiast w kółko oglądać śmieszne koty, włącz jakiś naukowy kanał. To tylko kilka minut dziennie, a nierzadko zdobyte wiadomości przydadzą się w życiu, bo np. pozwolą zabłysnąć w towarzystwie.

 

(o tym, jak ćwiczyć pamięć [tutaj])

 

Zrobienie chociaż jednego dobrego uczynku

Wszystko, co robimy, robimy dla siebie. Ale zróbmy też coś dla innych. Znajdź codziennie okazję by powiedzieć lub napisać komuś coś miłego, albo zrobić dla niego coś dobrego. Zaparz współlokatorce kawę, pochwal wygląd swojej dziewczyny, doceń pomoc kolegi. Możliwości jest mnóstwo, trzeba tylko pomyśleć.

 

Oszczędzanie małych kwot na duży cel

Oszczędność to wspaniała cecha. Wielu ludziom pomaga to na spełnianie swoich wielkich marzeń, wymagających dużego wkładu finansowego, inwestowanie w pomnażanie swojego kapitału. Jeżeli co miesiąc przy wypłacie przelewasz jaką część na rachunek oszczędnościowy – wspaniale! Jeżeli nie, warto zacząć wyrabiać w sobie nawyk oszczędzania, chociaż małych kwot. Złotówka dziennie wrzucona do słoiczka pomaga zarobić prawie cztery stówy w ciągu roku! Nawet grosze, które zalegają nam w portfelu, kiedyś przerodzą się w tłuściutką sumę!

 

Planuj kolejny dzień

Tak jak z posiłkami, tak i z rzeczami do zrobienia – warto planować! W kalendarzu, planerze, na kartkach, na tablicy magnetycznej – wszędzie. Zapisuj sobie zadania do wykonania, skreślaj lub zmazuj to, co już zrobiłeś. Nic tak nie daje satysfakcji pod koniec dnia, jak wypełnienie wszystkich obowiązków. Nie zarzucaj się zbyt wieloma rzeczami, zachowaj w tym wszystkim umiar.

 

(O tym, czy warto być zorganizowanym [tutaj], a o tym, jak się organizować [tutaj])

 

Odcięcie się od Internetu/telefonu/telewizora godzinę przed snem

Mogą to być dwie godziny, trzy – nawet lepiej. Ale chociaż tę ostatnią godzinę przed snem poświęć na relaks. Poczytaj książkę/gazetę, weź długą kąpiel albo po prostu porozmawiaj z kimś bliskim (z kim mieszkasz, nie przez telefon). Staraj się już nie myśleć, co masz do zrobienia jutro, tylko pomyśl o tym, co dobrego cię dziś spotkało. Powspominaj. Podaruj sobie godzinę dla siebie, nie dla wirtualnych obrazków życia innych.

 

A jakie Ty masz nawyki, które w sobie wyrobiłeś i nie wyobrażasz sobie bez tego dnia? Co poradziłbyś innym, żeby się nauczyli, co pozytywnie wpłynie na ich życie? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzu.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska