Najzdrowsze warzywa – polskie zamienniki superfood

 

Egzotyczne, modne i zdrowe. Takie są produkty superfood. Bardzo często są jednak drogie, trudno dostępne i przybywają z zagranicy w różnych warunkach. Dlatego warto sięgnąć po polskie superfood, które z powodzeniem dorównują tym importowanym.

Superfood to produkty, które zawierają wyjątkowe wartości odżywcze. Głównie są to antyoksydanty – związki, które niwelują zły wpływ wolnych rodników na organizm każdego z nas. Występują one w każdym ciele, ponieważ pojawiają się np. na skutek procesów metabolicznych czy zanieczyszczeń powietrza. Mają głównie negatywny wpływ na organizm człowieka, ponieważ są przyczyną schorzeń zwyrodnieniowych (np. zapalenia stawów), przyspieszają proces starzenia się, wpływają na pogorszenie się wzroku czy uszkodzenie komórek nerwowych w mózgu. Z pomocą przychodzą produkty bogate w  przeciwutleniacze, które skutecznie pozwolą oczyścić organizm. Bardzo modne stały się właśnie superfood. Problem jednak jest jeden  nie każdego stać na tak kosztowne egzotyczne składniki, uzupełniające codzienną dietę. Na szczęście z pomocą przychodzą polskie zamienniki, które rewelacyjnie radzą sobie jako superfood.


Siemię lniane zamiast nasion chia 
Nasiona chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej, stały się niezwykle popularne. Są bogate w kwasy omega-3 i z powodzeniem dodawane są do wielu potraw. Trzeba jednak pamiętać, że dzienna dawka nie powinna przekraczać 15-20 g (ok. dwie łyżki). Nie jest tajemnicą jednak, że nasiona chia są po prostu drogie. Dlatego warto zaopatrzyć się w siemię lniane, które idealnie zastąpi egzotyczną wersję. Przede wszystkim także zawiera kwasy omega-3, które są wartościowe dla mózgu i dobrze wpływają na odporność. Dodatkowo zawiera ligandy  związki których nasiona chia mają w sobie trzy razy mniej. Związki te są przeciwnowotworowe i odgrywają istotną rolę u kobiet w okresie menopauzy. Ważne jest, by kupować siemię lniane niemielone oraz że jest to produkty tłuszczowy, więc jego dawka nie powinna przekraczać dwóch łyżek dziennie. Pomysłów na wykorzystanie siemienia lnianego jest całe mnóstwo. Z powodzeniem można przemycić je do owsianki, koktajli, a nawet dodać do kanapek czy sałatek.

 Zdjęcie: www.pexels.com


Zobacz także: Fenomen nasion chia

Porzeczki zamiast acai
Jagody acai są bogate w przeciwutleniacze i mają wysoki poziom antocyjanów. Pięknie prezentują się na owsiankach czy w koktajlach. Brzmią egzotycznie i są trudno dostępne. Najczęściej można znaleźć je w postaci liofilizowanej lub sproszkowanej. Dodatkowo ich cena również jest wysoka, dlatego warto sięgnąć po ich polski zamiennik  porzeczki. Sezon letni sprzyja ich występowaniu, dlatego nie zapłacimy za nie niebotycznej sumy. Czarna porzeczka ma wiele cennych właściwości. Już 50 g tych owoców zapewnia dzienną porcję witaminy C. Oprócz tego jest bogata w witaminy z grupy B, witaminę A, kwas foliowy i biotynę. Ale przede wszystkim jej spożywanie dostarcza cennych składników mineralnych, np. żelazo, potas, magnez i wapń.

 Zdjęcie: www.pexels.com

 

Żurawina zamiast jagód Goji
Mimo że jagody Goji bogate są w antyoksydanty, to ten owoc jest bardzo egzotyczny. Często też ich cena jest bardzo wysoka. Dodatkowo przebywają długą drogę, zanim dotrą do kraju docelowego. Warto więc wybrać zamiennik jakim jest żurawina. Ten produkt jest łatwo dostępny i ma przystępną cenę. Żurawina bogata jest we flawonoidy. Poza tym zawiera duże ilości błonnika, witamin oraz minerałów. Z powodzeniem można dodawać ją do owsianek, jeść samą, czy wkomponować do innych wymyślnych dań.

 Zdjęcie: www.pexels.com


Brokuł zamiast spiruliny
Spirulina, czyli algi morskie, są składnikiem najczęściej stosowanym przez wegan i wegetarian. Oprócz tego, że zawierają antyoksydanty i dobre kwasy tłuszczowe, to dietę rośliną uzupełniają o białko. Spirulina jest jednak kosztowna i warto zastąpić ją po prostu brokułami. Już łyżka spiruliny odpowiada 200 g brokułów. Można je przyrządzić na wiele sposobów  wiedzą o tym nie tylko fani diety roślinnej. Brokuł to warzywo, które zawiera sulforofan, czyli związek antynowotworowy. Ten silny przeciwutleniacz chroni przed rakiem prostaty, piersi, płuc i jelita grubego. Brokuły można jeść na wiele różnych sposobów, są też łatwo dostępne, a ich cena stosunkowo niska.

 Zdjęcie: www.pexels.com

Zobacz także: Czy dieta roślinna jest droga?

 

Orzechy włoskie zamiast orzechów makadamia
Mimo że orzechy makadamia posiadają silne właściwości antyoksydacyjne i wiele cennych wartości odżywczych, to są trudno dostępne i stosunkowo drogie. Warto więc sięgnąć po polski odpowiednik jakim są orzechy włoskie. Jedzone już w ilości 3-4 sztuk dziennie, zaspokajają dobre tłuszcze w organizmie. Dodatkowo działają przeciwzakrzepowo i pomagają obniżyć poziom cholesterolu.

 Zdjęcie: www.pexels.com


Natka pietruszki
Oprócz tego warto do codziennego jadłospisu dodać natkę pietruszki, która bogata jest w żelazo. Jest również tania i łatwo dostępna. Z powodzeniem każdy z nas może posadzić ją we własnym ogródku. Natka pietruszki zawiera kwas foliowy, który jest niezbędny na co dzień każdej kobiecie (nie tylko w ciąży). Bogata jest też w sole mineralne, jak magnez, wapń, potas, cynk, miedź. A także zawiera witaminę C. Doskonale wpływa na cerę i wzrok.

 Zdjęcie: www.pexels.com


Jarmuż
Jarmuż jest również polskim superfood. Warto wzbogacić swój jadłospis o odmianę tej kapusty. Jarmuż jest skarbnicą witamin, błonnika i soli mineralnych, ale też zawiera cenny sulforafan. Zawiera również właściwości antynowotworowe. A do czego wykorzystać jarmuż? Do koktajli, sałatek, pesto, drobno posiekany również do klopsów wegańskich czy tzw. kulek mocy.

Zdjęcie: www.pexels.com

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska