Mnemotechniki, czyli sposoby na zapamiętywanie i skuteczną naukę

 

Nauka jest często twardym orzechem do zgryzienia dla niejednego ucznia i studenta. Materiał, jaki muszą opanować, zdaje się przewyższać ich możliwości oraz wymagać więcej czasu, niż mogą na niego poświęcić. Poza tym może się okazać, że przyswojona wiedza opuści ich w najważniejszym momencie, przez co spędzą godzinę, wpatrując się w niezapisaną kartkę i oczekując ratunku.

Pewnie każdy przeżył taką sytuację, gdy na sprawdzianie czy egzaminie nie potrafił sobie czegoś przypomnieć, a przecież się uczył – ba, nawet pamięta, w którym miejscu w zeszycie znajdowała się ta odpowiedź. Mimo to nie mógł sobie jej przypomnieć. Dlatego staramy się podczas nauki wykorzystywać różne metody, które mają pomóc nam na dłużej zapamiętywać zdobytą wiedzę. I właśnie czymś takim są mnemotechniki.

 

Czym są mnemotechniki?

Mnemotechniki, krótko mówiąc, są technikami ułatwiającymi zapamiętywanie informacji, a potem wydobywanie ich z pamięci. Najprostszym przykładem jest znane zdanie: na siedmiu wzgórzach piętrzył się Rzym. Dzięki niemu każdy uczeń pamięta, że starożytne miasto zostało założone w 753 r. p.n.e. Takie proste skojarzenia sprawiają, że informacje na dłuższy czas zapadają nam w pamięć.

Źródło: pexels.com

 

Zobacz także: Nie możesz się skupić? Poznaj kilka sposobów na koncentrację

 

Istnieje wiele technik, które można wykorzystać podczas zapamiętywania informacji. Jedne są prostsze i łatwo jest z nich korzystać, inne bardziej złożone i musimy poświęcić trochę czasu na ich poznanie i wyuczenie się. Ale gdy tylko wejdą w krew, będziemy z nich korzystać niemal intuicyjnie.

 

Przykłady mnemotechnik

Jedną z prostszych mnemotechnik jest zapamiętanie kierunków świata: North, East, South, West. Przy pierwszym spotkaniu z tymi nazwami każdy miał problem z umiejscowieniem ich na mapie, ale jest na nie sposób. Zwykle wykorzystuje się tylko pierwsze litery, co nieco ułatwia sprawę. Pozostają zatem: N, E, S, W. Przy ogromie nauki zapamiętanie czterech – pozornie przypadkowych – liter wydaje się trudne. Jednak wystarczy ułożyć do nich zdanie, jak np. Na Ekranie Siedzi Wrona i nagle sprawa się upraszcza.

 

Podobną metodę można wykorzystać przy nauce przypadków (Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim), kolorów tęczy (Czemuś Patrzyła Żabko Zielona Na Grobowiec Faraona) czy liczb rzymskich (Leci Cegła Do Muru).

 

Inną metodą jest tworzenie krótkich, chwytliwych wierszyków. Podczas jednej z lekcji matematyki nauczycielka pomogła nam w trygonometrii takim oto utworem:

 

W pierwszej wszystkie są dodatnie,

W drugiej tylko sinus,

W trzeciej tangens i cotangens,

A w czwartej – cosinus.

 

Dzięki temu każdy uczeń pamiętał, jaki znak należało nadać funkcjom trygonometrycznym w poszczególnych ćwiartkach.

Źródło: pexels.com
 

W szkole zorganizowano kiedyś konkurs, który polegał na tym, by zapamiętać jak najwięcej cyfr po przecinku w liczbie Pi. Uczestnicy mieli różne pomysły, ale niewielu wpadło na pomysł, by ułożyć sobie tekst, w którym kolejne cyfry zastępowały słowa na odpowiednią ilość liter. Chyba wiadomo, komu udało się zwyciężyć w konkursie.

 

Jest to kolejna metoda wykorzystania mnemotechnik. Chodzi w niej oto, by cyfry zastępować słowami, których liczba znaków odpowiada jej wartości.

Np. Był i jest, i długo sławionym ów będzie, który kół obwód średnicą wymierzył (3,141592653589).

 

Przydaje się to nie tylko przy zapamiętywaniu liczby π, ale również przy datach. Dzień, miesiąc oraz rok (rozbity na cyfry) mogą stworzyć ciekawe historie, które ułatwią zapamiętanie poszczególnych wydarzeń. Ważne jest tylko to, by wymyśloną historyjkę skojarzyć z konkretnym wydarzeniem z historii.

 

Można również tworzyć interaktywne obrazy. Przeważnie przydaje się to podczas nauki języków obcych lub przy tworzeniu listy zakupów, gdy nie chce się nam jej spisywać. Polega to na łączeniu niepowiązanych ze sobą słów za pomocą obrazów. Za przykład weźmy instrumenty dęte, które dzielą się na drewniane (flet, klarnet, saksofon), blaszane (trąbka, róg), klawiszowe (akordeon, harmonijka). Same instrumenty nie są trudne do wyobrażenia. Teraz wystarczy pierwszą grupę wyobrazić sobie podczas zabaw przy drzewie (mogą się na nie wspinać lub huśtać), druga może piec ciasto w blaszanej formie, a trzecie grać ramię w ramię na pianinie. Może wydawać się to zabawne, ale teraz pewnie bez problemu rozróżnilibyście do jakiej grupy należy trąbka, a do jakiej flet.

 

Zobacz także: Ćwiczenia na dobrą pamięć

 

Podsumowanie

Przedstawione wyżej techniki zapamiętywania to zaledwie wycinek z tego co można osiągnąć, gdy do nauki dołączymy dobrą zabawę i własną wyobraźnię. Nie zawsze stworzone przez nas rymowanki czy historyjki będą miały sens, ale ważniejsze jest to, że pomogą nam opanować zadany materiał i nie pozwolą mu zbyt szybko ulotnić się z naszej pamięci.

Źródło: pexels.com

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska