Jak nie zwariować na diecie

 

Od lat nieskutecznie próbujesz zrzucić zbędne kilogramy? Efekt jojo niweluje wszystkie marzenia a ty zamiast cieszyć się zdrowym trybem życia ciągle chodzisz sfrustrowany? Dowiedz się, jakich reguł warto się trzymać, by nie zwariować na diecie.

Wyznaczaj realne cele

Któż z nas nie chciałby schudnąć szybko i bezboleśnie? Najlepiej 10 kg w miesiąc, bez wielu wyrzeczeń oraz ryzyka efektu jojo. Jednym z podstawowych błędów popełnianych na diecie jest niecierpliwość. Wydaje nam się, że jeśli po dwóch tygodniach jedzenia samej sałaty i popijania jej wodą nie zrzuciliśmy całego zbędnego balastu, to nie warto się starać i porzucamy marzenia o szczupłej sylwetce. Eksperci powiadają, że zdrowe chudnięcie oznacza spadek wagi na poziomie 0.5-1kg tygodniowo. Oznacza to, że jeśli chcemy zrzucić zbędne kilogramy, powinniśmy uzbroić się w cierpliwość i nastawić na długą batalię.

 

Akceptuj i kontroluj upadki

Obiecałeś sobie, że już nigdy więcej nie tkniesz czekolady, a trzy dni po starcie diety upadasz i objadasz się słodyczami? Wielce prawdopodobne, że pojawi się pokusa rzucenia diety. Myślenie na zasadzie „skoro nie mogę wytrzymać kilka dni to na pewno się nie uda” pojawia się często, szczególnie w początkowej fazie odchudzania. To szybko może przerodzić się we frustrację. Spokojnie, każdy z nas jest tylko człowiekiem i to naturalne, że organizm czasami domaga się niezdrowego jedzenia. Nie oznacza to jednak, że po zjedzeniu batonika walka dobiega końca. Zaakceptuj to, że masz chwilę słabości i staraj się dalej prowadzić zdrowy tryb życia. I co najważniejsze – kontroluj upadki. Jeśli zdarzyło Ci się pochłonąć cukierka nie oznacza to, że cały dzień jest już stracony i możesz objadać się bez końca.

 

Bazuj na aktywności

Kluczem do osiągnięcia dobrego samopoczucia na diecie jest aktywność fizyczna. Znajdź niszę dla siebie w postaci sportu, który najbardziej odpowiada twoim predyspozycjom, a wtedy treningi będą sprawiały ci przyjemność. Niezależnie czy będzie to bieganie, rower czy „dywanówki” z Chodakowską szybko dostrzeżesz, że oprócz czystego szczęścia w postaci endorfin otrzymasz dodatkowy prezent – mniejszy apetyt na słodycze i śmieciowe jedzenie.

 

Nie katuj się

Nie lubisz szpinaku albo marchewki? A może zielony groszek czy brukselka przyprawiają cię o dreszcze? Jest dobra wiadomość dla ciebie – nie musisz się katować takim jedzeniem. Jeśli nie przepadasz za warzywami o których wiadomo, że są bardzo zdrowe i mało kaloryczne (lub mają tzw. ujemne kalorie), nie jedz ich na siłę. Testując nowe przepisy z pewnością odkryjesz takie produkty i smaki, które w pełni zadowolą twoje kubki smakowe. Najważniejsze, by zdrowe odżywianie sprawiało ci przyjemność i dawało satysfakcję, a nie było przykrym doświadczeniem z nielubianymi produktami.

Wyznacz cheat day

Wokół tzw. „oszukanego dnia” pojawiło się już tysiące historii oraz teorii. Jedni twierdzą, że to nie działa, inni są w stanie bronić tej inicjatywy jak niepodległości. Ja należę do drugiego obozu. Z doświadczenia wiem, że dzień, w który mogę zapomnieć o diecie (u mnie jest to niedziela) jest motywacją do ciężkiej pracy przez cały tydzień. Przyznasz, że katowanie się ćwiczeniami oraz pilnowanie jadłospisu z myślą, że za kilka dni zjesz upragnionego batonika czy kawałek pizzy jest znośniejsze. Tylko pamiętaj – cheat day nie oznacza, że cały dzień możesz spędzić w McDonaldzie a na wieczór dopakować do żołądka wiadro lodów – wszystko w granicach rozsądku. Oszukany dzień używany z głową nie doprowadzi do przybrania na wadze, ponieważ metabolizm rozkręcony przez ćwiczenia i zdrową dietę wie, jak radzić sobie z nadprogramowym jedzeniem.

 

W naszym myśleniu wciąż rządzi przekonanie, że dieta wiąże się tylko z wyrzeczeniami, niedobrym jedzeniem oraz nadludzkim wysiłkiem. Jeśli do tej pory też tak myślałeś, a w twojej walce o szczupłą sylwetkę było więcej frustracji niż satysfakcji, bardzo możliwe, że popełniałeś błędy. Pamiętaj, że zdrowa dieta to przede wszystkim styl życia a nie krótkotrwała przygoda nastawiona na szybki efekt.

 

 

Korekta: Aleksandra Borkowska

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska