Dlaczego warto włączyć imbir do swojej diety? Cudowne właściwości w niepozornym korzeniu

17/01/2019

 

Zazwyczaj kojarzymy go z ciasteczkami korzennymi bądź jako słodki dodatek do piwa. Bez niego azjatycka kuchnia praktycznie nie istnieje. Mowa o imbirze, który od kilku lat podbija polski rynek oraz stoły ze względu na coraz łatwiejszy dostęp. Teraz w praktycznie każdym supermarkecie jesteśmy w stanie kupić korzeń (kłącze) tej rośliny. Czy wiemy jednak, jakie ma właściwości?

O historii imbiru słów kilka

Pierwsze opisy imbiru można odnaleźć w chińskim zielniku, pochodzącym jeszcze z 2700 roku przed naszą erą. Wówczas określano go mianem „rośliny zielarskiej”. O jego wspaniałych właściwościach przekonali się również starożytni Grecy i Rzymianie, kiedy trafił do nich prosto z egzotycznych Indii. Do Europy dotarł najprawdopodobniej dzięki ówcześnie żyjącym Arabom. Czy wiadomo, kiedy pojawił się w Polsce? Cóż, na pewno był cenioną przyprawą pojawiającą się już na szlacheckich stołach. Imbir dodawano wówczas do tłustych mięsiw i pasztetów. Owszem, ceniono go za właściwości smakowe, ale przede wszystkim uznawano jego zbawienny wpływ na układ trawienny. Obecnie uprawiany jest między innymi na terenach południowo-wschodniej Azji, wschodnich Chin oraz części Nowej Gwinei.

Fotografia: pixabay.com

 

Zobacz także: Przyprawy dobre na trawienie. Te zioła warto używać w kuchni

 

Imbir w kuchni

Dzięki temu, że imbir możemy bez problemu dostać w większości sklepów, coraz chętniej wykorzystujemy go w naszej kuchni. Sproszkowaną przyprawę warto dosypywać do sałatek owocowych czy pieczonych jabłek, świeży zaś do pasztetów, pieczonej kaczki, flaków, owoców morza. Trzeba pamiętać o tym, by nie dodawać imbiru do dań, w których są już inne zioła, na przykład bazylia, oregano, rozmaryn, ponieważ jego wyraźny smak może „zagłuszyć” ich aromat. Lepiej łączyć go z innymi korzennymi przyprawami – gałką muszkatołową, zielem angielskim, pieprzem, goździkami.

Fotografia: pixabay.com

 

Imbir dla zdrowia

Najpopularniejsza odmiana tej rośliny zwana jest „imbirem lekarskim” nie bez przyczyny. Nie dość, że ułatwia trawienie, to jeszcze działa żółciopędnie oraz rozkurczowo. Jeśli mamy problem ze wzdęciami, możemy z czystym sumieniem sięgnąć po imbir lekarski. Ponadto działa przeciwwymiotnie i polecany jest chorym, którzy są w trakcie chemioterapii. Zaleca się go osobom mającym problem z wysokim cholesterolem oraz zakrzepicą, ponieważ zmniejsza ryzyko „zlepiania się” płytek krwi. Imbir lekarski z powodzeniem sprawdzi się w przypadku zmagających się z przeziębieniem. Rozgrzewa (dlatego uważany jest za afrodyzjak!), łagodzi bóle gardła, wzmacnia odporność. Wystarczy, że przygotujesz gorący napar z dodatkiem imbiru lub dodasz do wcześniej przygotowanej potrawy. Olejek imbirowy pomaga również w przypadku bólów mięśniowych, więc kojący masaż na pewno przyniesie ulgę. Z tego też powodu łagodzi bóle miesiączkowe. Chociaż ciastka czy lody zajadane pod kocem poprawią humor, to z pewnością nie pomogą, na „babskie dolegliwości” w trakcie okresu. Następnym razem sięgnij więc po imbir! Zawarte w kłączu olejki działają odkażająco i odświeżają oddech. Jeśli skończył się płyn do płukania ust, to bez obaw możesz wykorzystać imbir. Wystarczy, że do szklanki ciepłej wody dodasz dwie płaskie łyżeczki sproszkowanego imbiru i wymieszasz. Taką miksturą przepłucz jamę ustną. 

Fotografia: pixabay.com

 

Imbir – przeciwwskazania

Mimo wielu wspaniałych prozdrowotnych właściwości imbir nie jest wskazany dla osób, które mają problemy z ciśnieniem, gdyż wchodzi w interakcję z lekami przypisanymi na niedociśnienie bądź nadciśnienie. Nie poleca się go kobietom będącym w ciąży i karmiącym piersią, ponieważ zawarta w nim ostrość może zmieniać smak pokarmu, powodując dolegliwości żołądkowe u niemowląt. Należy być szczególnie ostrożnym w przypadku, jeśli cierpi się na rzadką chorobę zwaną hemofilią, gdyż rozrzedza krew. W takim przypadku nie wykluczone jest, że imbir „wejdzie” w interakcję z podawanymi medykamentami.

Fotografia: pixabay.com

 

Jeśli nie posiadasz większych poważniejszych problemów ze zdrowiem, nie jesteś w ciąży i/lub nie karmisz piersią, to śmiało włącz imbir do swojej codziennej diety. Nada nie tylko wyjątkowego smaku twoim potrawom, ale także złagodzi dolegliwości, z którymi często się zmagamy.

 

Zobacz także: Dieta w ciąży. Co jeść, a czego unikać?

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska