Bezsenność – jak sobie z nią poradzić?

 

 

Każdemu z nas zdarzyło się zarwać noc z powodu imprezy czy pracy. Przeważnie sami wtedy zdecydowaliśmy o tym, że poświęcimy ten czas na coś innego niż odpoczynek. Ale co w wypadku, gdy, mimo że tego chcemy, sen przez długie nocne godziny do nas nie przychodzi?

Problemy ze snem mogą się przytrafić każdemu i występować w różnym nasileniu i formie. Czasami jest to trudność z zaśnięciem, przedwczesne budzenie się czy po prostu zła jakość snu. Jednak o bezsenności możemy mówić dopiero, gdy występuje przynajmniej trzy razy na tydzień przez minimum miesiąc.

 

Źródło: pexels.com

 

Przyczyny i skutki bezsenności

Tak jak wszystko bezsenność ma swoje przyczyny. Może być związana z poważną chorobą, dlatego przy długim okresie problemów ze snem, warto udać się do lekarza. Jednak czasami powód możemy wyeliminować sami, dbając o swoje zdrowie.

Praca na zmiany – w tym nocną – także wpływa na nasz sen, bo organizm musi przestawiać się co tydzień na inny sposób funkcjonowania. Z tym zwykle zbyt wiele nie możemy zrobić, poza zmianą miejsca zatrudnienia. Jeśli przekraczamy strefę czasową, również możemy doświadczyć bezsenności, ale najczęstszą przyczyną jest nagły stres.

Na nasz sen mogą wpływać również: zaburzenia lękowe, przechodzenie przez trudności życiowe czy nadużywanie pewnych substancji (jak kofeina, niektóre leki przeciwdepresyjne o działaniu aktywizującym, a nawet narkotyki).

 

Bezsenność ma niekorzystny wpływ na nasz organizm. Spada nam energia i aktywność, możemy mieć gorsze samopoczucie, towarzyszy nam ból głowy czy mięśni. Sen pomaga nam odpocząć, a wszelkie jego zaburzenia utrudniają nam koncentrację, przez co łatwiej się frustrujemy i szybciej męczymy.

 

 Źródło: pexels.com

 

Domowe sposoby na bezsenność

Wystarczy trochę o siebie zadbać, by poprawić jakość naszego snu. Tych kilka rad na pewno w tym pomoże:

- Jak każdy dobrze wie, łóżko służy do spania. Nie powinniśmy korzystać w nim z komputera czy się uczyć.

- Przed snem dobrze jest unikać wysiłku fizycznego (na który warto znaleźć czas w ciągu całego dnia, najlepiej na świeżym powietrzu) oraz obfitych, tłustych posiłków (kolację możemy zjeść 2-3 godziny przez planowanym snem).

- Wyciszeniu przed zaśnięciem sprzyja przeczytanie kilku stron książki czy posłuchanie spokojnej muzyki. Całkowicie odradzane jest oglądanie telewizji czy picie alkoholu.

- Dobrze też unikać dłuższych drzemek w ciągu dnia i zbyt długiego wylegiwania się rano w łóżku. Jedna krótka drzemka (ok. 15 minut i najlepiej codziennie o tej samej porze) w zupełności wystarczy na zregenerowanie sił aż do wieczora.

- W bezsenności pomaga też pewna regularność, którą bardzo lubi nasz organizm, choć my nie zawsze za nią przepadamy. Warto codziennie kłaść się i wstawać o tej samej porze, a na pewno dostrzeżemy znaczące zmiany w jakości naszego snu.

 

Jeśli potrzebujemy sposobu na już, to również znajdzie się parę pomocnych pomysłów:

- Wypicie przed snem szklanki ciepłego mleko lub ziół (najlepiej sprawdza się melisa lub rumianek) pomoże nam się odprężyć i przygotować do zaśnięcia.

- Przewietrzenie sypialni. Ma to ogrom zalet: oczyszczamy pokój z zarazków (uwielbiają ciepłe miejsca), zapobiegamy przeziębieniu oraz polepszamy jakość snu.

- Wzięcie zimnego (nie gorącego) prysznica, który przygotuje organizm do snu.

- I przede wszystkim, nieprzejmowanie się też tym, że nie potrafimy zasnąć i niezerkanie ciągle na zegarek. To jedynie będzie potęgowało stres, co doprowadzi do bezsenności i rozpocznie błędne koło braku snu.

 

Życzymy zdrowego i dobrego snu!

 

Źródło: pexels.com

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska