Orzechy – dlaczego warto jeść? Gatunki orzechów i ich składniki odżywcze

 

Musli, masło orzechowe czy też jako przekąska– w tej postaci najczęściej jemy orzechy. Spożywamy je nawet nie myśląc o tym, jak wiele korzyści z tego płynie dla naszego organizmu. Poznajcie powody. dlaczego warto wprowadzić orzechy do swojego codziennego jadłospisu.

Orzechy zawierają składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a do tego chronią go przed wieloma chorobami. Choć składają się z tłuszczy, są to tłuszcze nienasycone, dzięki czemu wpływają na obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. To dobra przekąska, jeśli potrzebujemy dostarczyć organizmowi energii, a nie chcemy spożywać „pustych kalorii”, na przykład batonów. Dlatego też są doskonałym dodatkiem do śniadań. Do tego orzechy bardzo dobrze smakują i pasują do wielu innych składników, dzięki czemu łatwo je wkomponować w swoją dietę. Co ciekawe, choć mówimy na nie orzechy, to tak naprawdę wiele z nich należy do pestkowców (pistacja, orzech włoski), a nawet do rodziny roślin bobowatych (orzech ziemny). Jednak w języku utarło się nazywać je orzechami.

 

Zobacz także: Przepis na masło orzechowe – jak przygotować je w domu?

 

Orzechowa mapa

Z orzechami zetkniemy się na całym świecie, ale w różnych regionach geograficznych można spotkać różne gatunki. W Polsce naturalnie występują orzechy włoskie i laskowe, które rosną również w krajach śródziemnomorskich i Azji. Nerkowce znajdziemy w Brazylii (skąd pochodzą), a także w Kenii czy Tanzanii. Orzechy ziemne pochodzą z Ameryki Południowej, a w wyniku odkryć geograficznych dotarły do Azji, Afryki i Ameryki Północnej. Z ciekawostek historycznych – orzeszki ziemne były znane już Inkom, którzy grzebali je wraz ze zmarłymi, aby służyły im za pokarm. W Afryce natomiast uważano, że mają one duszę. Migdały początkowo występowały w Azji, współcześnie również w innych rejonach świata, np. we Włoszech czy Hiszpanii. Na pistacje natkniemy się między innymi w Stanach Zjednoczonych, Afganistanie, Indiach, Pakistanie, a bliżej nas w Grecji. Orzechy makadamia pochodzą z Australii, a orzechy brazylijskie jak sama nazwa wskazuje z Brazylii i innych krajów Ameryki Południowej. Orzechy pekan uprawiane są w południowych regionach Ameryki Północnej, a orzeszki piniowe w krajach śródziemnomorskich i na południowym brzegu Morza Czarnego.

 Fotografia: pexels.com


 

Źródło składników odżywczych

Bylibyście zaskoczeni ile witamin i składników mineralnych może mieścić się w takim małym orzechu. Dostarczają one bowiem witamin z grupy B, witaminy E i takich składników jak magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód czy fosfor. Ilość i proporcje tych elementów zależą od gatunku. Poza tym w orzechach znajduje się błonnik, który ma pozytywny wpływ na jelita i trawienie. Do tego antyoksydanty (występujące zwłaszcza w orzechach włoskich), które chronią przed nowotworami, a także pozytywnie wpływają na układ naczyniowy i serce. Orzechy najlepiej jest spożywać w naturalnej postaci, czyli bez dodatku soli, miodu czy tłuszczy. Wtedy są najzdrowsze i przynoszą nam najwięcej korzyści.

 

Zobacz także: Fit muffiny bananowe z orzechami

 

Tarcza ochronna przed chorobami

Skoro orzechy obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, to tym samym w pewien sposób przyczyniają się do zapobiegania zawałom. Również pełnią one rolę regulacji poziomu cukru. Co więcej, zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i argininy pozytywnie oddziałuje na nasze serce oraz naczynia krwionośne. Niektórzy określają orzechy jako naturalną viagrę, ponieważ dzięki zawartości selenu zwiększa potencję. Dodatkowo mężczyźni, którzy planują mieć potomstwo powinni sięgać po ten składnik dlatego, że korzystnie wpływa na plemniki, zwiększając czas ich życia czy ruchliwość. Dzięki witaminie E i B oraz magnezowi orzechy chronią układ odpornościowy, a dodatkowo witamina E zabezpiecza nas przed starzeniem. A ponieważ orzechy chronią przed chorobami, stąd też uważa się ich za gwarantów długowieczności.

  Fotografia: pixaby.com
 

Pozytywny wpływ na mózg

Pamiętacie kiedy nauczyciele w szkole powtarzali: jedz orzechy, a będziesz miał lepszą pamięć? Nie bez powodu, bowiem poprawiają one koncentrację i chronią przed obniżaniem naszych zdolności poznawczych. Dzieje się tak za sprawą zawartej w nich witaminie E i kwasie foliowym, którego źródłem są na przykład orzeszki ziemne. Dodatkowo orzechy ulepszają pracę mózgu. Osoby narażone na stres również powinny sięgnąć po ten owoc, ponieważ kolejną zaletą jest obniżanie ciśnienia krwi.

 

Zobacz także: 5 rzeczy, które są dobre dla twojego mózgu

 

Rodzaje i przykładowe zastosowanie

Orzechy to zdrowe przekąski w przypadku, gdy spożywamy je same lub z innymi bakaliami, np. jako składnik musli połączony z żurawiną. Możemy je również dodawać do innych dań, wzbogacając ich smak i uzupełniając o dodatkowe składniki odżywcze. W zależności od gatunku, różne orzechy pasują do różnych potraw.

  • Orzechy włoskie – to częsty dodatek do ciast i deserów. Można je jeść jako przekąskę, a z niedojrzałych przygotowuje się nalewkę i likiery.

 Fotografia: pixaby.com

  • Pistacje – znajdują zastosowanie w cukiernictwie dzięki swojemu zielonemu kolorowi. Można je również dodawać do sałatek i past.

  Fotografia: pixaby.com

  • Orzechy nerkowca – najlepiej smakują w nieprzetworzonej postaci, ale przygotowuje się z nich również marmolady, soki i likier kaju. Dodaje się je również do owsianek.

  Fotografia: pixaby.com

  • Orzeszki piniowe – na pewno znają je wszyscy miłośnicy kuchni włoskiej, ponieważ są składnikiem pesto. Poza tym dodaje się je do sałatek, makaronów, owoców oraz ciast. Przygotowuje się z nich również olej tłoczony na zimno.

  Fotografia: pixaby.com

  • Fistaszki – czyli orzechy arachidowe (ziemne) są silnie uczulające, dlatego muszą na nie uważać osoby z alergiami pokarmowymi. To podstawowy składnik masła orzechowego, wykorzystywany również do przygotowania oleju.

   Fotografia: pixaby.com

  • Orzechy makadamia – używane do wypieków, a także jako składnik sosów i dodatek do lodów.

   Fotografia: pixaby.com

  • Orzechy laskowe – najlepiej sprawdzają się w deserach, są składnikiem wielu czekolad. Dodaje się je do kutii. W czystej postaci bez dodatków znajdziemy je między innymi w niektórych rodzajach musli.

  Fotografia: pixaby.com

  • Orzechy brazylijskie – tak jak poprzednie, można wykorzystywać je do przygotowania deserów. Przygotowuje się z nich również oleje. Pasują jako dodatek do mięs.

   Fotografia: pixaby.com

  • Migdały – są składnikiem marcepanu. Sprawdzą się jako dodatek do ciast, a w postaci prażonej również do sałatek i zup w postaci kremu. Stosowane często w diecie wegańskiej.

Fotografia: pixaby.com

  • Orzechy pekan – te także wykorzystuje się w cukiernictwie, na przykład przy produkcji pralinek.

   Fotografia: pixaby.com

 

Różne rodzaje orzechów można zastosować jako uzupełnienie deski serów podawanej do win.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska