Dieta cukrzycowa – prawdy i mity o tym, co mogą jeść diabetycy

03/07/2018

 

Restrykcyjna i uboga – tak przez wielu postrzegana jest dieta dla cukrzyka. Ile w tym prawdy, a ile mitu? Czy cukrzyk nie może jeść słodyczy? I w końcu, czy w każdej cukrzycy dieta jest obowiązkiem? I tak, i nie. Dlaczego? O tym w dalszej części artykułu.

Ku pamięci

 

Sformułowanie „dieta cukrzycowa” przyprawia o gęsią skórkę. Jest nacechowane negatywnie i dla większości, nie tylko diabetyka, brzmi jak wyrok. Ważne więc, by raz na zawsze zapamiętać: dieta cukrzycowa to nic innego jak zdrowe odżywianie. Brzmi lepiej? O niebo! A do tego zdrowo. Choć zdrowa dieta stanowi podstawę w leczeniu cukrzycy typu 2, może być stosowna również przez cukrzyków typu 1. Z dużym prawdopodobieństwem przyczyni się do zminimalizowania zjawisk takich jak hiperglikemia czy hipoglikemia lub też zmniejszenia dawek insuliny. Dodatkowo poprawi samopoczucie i, kto wie, może nawet sylwetkę? Dieta cukrzycowa powinna być odpowiednio zbilansowana, a niektóre produkty, w zależności od typu cukrzycy, wyeliminowane. Słodycze, które znajdują się na czarnej liście cukrzyka typu 2, bez problemu mogą być spożywane przez diabetyków z typem 1, pod warunkiem odpowiedniego zabezpieczenia posiłku insuliną. Podobnie z porcjami – gdy w leczenie włączona jest insulina, nawet obfity posiłek można zjeść bez obawy przed hiperglikemią. Pytanie jednak czy warto?

 

Zobacz także: Cukrzyca typu 1 – z czym to się je?

 

Uwaga na owoce w diecie cukrzycowej!

 

Jest tyle wspaniałych produktów, które mogą zastąpić cukrzykowi deser, np. owoce. Czy aby na pewno? Choć niewątpliwie są lepszym wyborem, niż leżące na sklepowych półkach i kuszące kolorowymi opakowaniami batoniki, zawierają fruktozę. Cukry proste błyskawicznie podnoszą poziom cukru we krwi, a tego cukrzyk przecież chce uniknąć. Owoce, które mają wysoki indeks glikemiczny, takie jak winogrona, gruszki czy czereśnie, nie są dobrym pomysłem na przekąskę. Natura pomyślała jednak i o cukrzykach – wymyśliła truskawki. Mają niski indeks glikemiczny, poprawiają kondycję skóry, wspomagają pracę układu pokarmowego, wątroby, nerek, znajdziemy w nich też dużo witaminy C. Sezon na nie powoli dobiega końca, może więc warto z niego skorzystać?

 

Zobacz także: Jak zacząć się zdrowo odżywiać? – 5 prostych porad

 

Warzywa na diecie cukrzycowej? Do woli (prawie)

 

Są źródłem wielu witamin, ale nie wszystkie nadają się na talerz diabetyka. Gotowana marchewka? Odpada. Gotowane ziemniaki? Nie bardzo. Warzywa korzenne (np. seler, pietruszka, buraki, cebula) zawierają duże ilości węglowodanów – z nimi również trzeba uważać. Zaleca się warzywa niskoskrobiowe (są to m.in. kapusta, pomidor, sałata, ogórek, brokuł, kalafior). Powinny stanowić około połowę posiłku. Ich niższy indeks glikemiczny nie spowoduje skoków glikemii, tak niebezpiecznych dla cukrzyka.

 

Ale co to ten indeks glikemiczny i jaki wpływ ma na dietę cukrzycową?

 

Indeks glikemiczny to supermoc cukrzyka, która jest niezwykle ważna w komponowaniu posiłków, utrzymaniu lepszego samopoczucia i prawidłowej glikemii. Jej poziom mówi nam o tym, jak szybko dany produkt podniesie poziom cukru we krwi i jak szybko on spadnie. Każdy cukrzyk dąży do tego, by jego glikemia utrzymywała się raczej na stałym poziomie, by ten zamiar osiągnąć, dobiera produkty w taki sposób, aby indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny był niski albo przynajmniej średni. Na poziom indeksu glikemicznego ma również wpływ dobór i proporcja składników danego posiłku, obróbka termiczna czy rozdrobnienie pokarmu. Przykładem może być marchewka  surowa ma niższy indeks glikemiczny niż ugotowana. Świetnym przykładem jest też ziemniak – ugotowany ma wyższy indeks niż pieczony, ale niższy niż smażony. Jeśli chcemy obniżyć indeks glikemiczny całego posiłku, to decydując się na schabowego (nie jest to najlepszy wybór), jako dodatek wybierzmy bukiet sałaty czy surowych warzyw, a zamiast ziemniaków kaszę (najlepiej ugotowaną al dente). Warzywa można dodatkowo skropić oliwą, gdyż tłuszcz spowolni wchłanianie cukrów. Proste? Proste!

 

Zobacz także: Przekąski – czy warto jeść miedzy posiłkami?

 

Zamienniki, suplementy i aktywność w diecie cukrzycowej

Dieta cukrzycowa to naprawdę nic trudnego. W dzisiejszych czasach, kiedy dostępność do wielu produktów jest tak duża, w zasadzie nie ma mowy o wyrzeczeniach. Ulubione ziemniaki można zastąpić batatami, ciasto domowej roboty dosłodzić ksylitolem lub erytrolem, a herbatę czy kawę stewią, zamiast soli stworzyć mieszankę ziół, która również podkręci smak potraw. By dieta cukrzycowa miała sens, w zdrowy styl życia warto włączyć aktywność fizyczną – bieganie, pływanie, czy ćwiczenia na siłowni. Niektórzy diabetycy decydują się również na suplementy. Jednak ich dawkowanie trzeba koniecznie skonsultować z lekarzem.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska