Fakty i mity o kolacji. Czy warto jeść kolację i jakie produkty wybierać?

28/11/2018

 

Przez ostatnie dziesięciolecia nasza świadomość żywieniowa znacząco wzrosła. Wiemy, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia a nadmiar soli czy cukru nie służy naszym organizmom. Czy wśród tak wielu nowinek dietetycznych nie zapominamy jednak o kolacji? Czy zdajemy sobie sprawę z tego, po jakie produkty warto sięgać, by nie przeciążyć naszego układu trawiennego? A przede wszystkim – czy w ogóle możemy jadać ostatni posiłek przed snem? Wszak przysłowie radzi, by „kolację oddać wrogowi”.

Jadać kolację czy nie?

Gdy pada pytanie o to, czy powinniśmy jeść kolację odpowiedź jest jedna – TAK. Kiedy chcemy schudnąć, żadna głodówka nie sprawi, że będziemy wyglądać jak ósmy cud świata. Skoro tak, to dlaczego zdecydowalibyśmy się nie przyjmować żadnych pokarmów przez kilkanaście godzin? Załóżmy, że ostatni posiłek zjedlibyśmy około godziny 18 (przecież niedawno o tym czytaliście, prawda?) a śniadanie mniej więcej o 7 (o ile do pracy wybierasz się na 8). A niekiedy bywa i tak, że zjadamy coś dopiero w pracy, gdyż w porannym pośpiechu nie mamy czasu. Wychodzi zatem, że nie sięgamy po nic do jedzenia aż przez 13 godzin (!). Dlaczego takie zachowanie jest złe? Przede wszystkim dlatego, iż nasz metabolizm spowalnia, organizm magazynuje dodatkowy zapas tłuszczu, bo wie, że przez tych kilkanaście godzin nie dostanie niczego do jedzenia. W konsekwencji nie zachowujemy także stałego poziomu we krwi.

 

Zobacz także: Dlaczego warto jeść śniadanie. Powody, które Cię przekonają

 

Ostatni posiłek o 18?

Wiemy już zatem, że warto usiąść wieczorem do stołu, nie tworząc „sztucznych”, niepotrzebnych, za długich przerw. Obalmy zatem mit, że ostatni posiłek trzeba jadać o godzinie 18 – NIE, nie należy postępować w ten sposób. Kolację spożywajmy 2-3 godziny przed pójściem spać. Dlaczego? W obecnym świecie, gdy obiad robimy zazwyczaj po powrocie z pracy i jemy go mniej więcej o 18, takie podejście do sprawy nie ma racji bytu. Głównie dlatego, że niejednokrotnie można obudzić się w nocy przez... burczenie w żołądku. Nie panując nad sobą, jesteśmy w stanie wyjadać lodówkowe zapasy a rano odczuwać zmęczenie i irytację. Załóżmy przykładowo, że kładziemy się spać o 23. W ten sposób kolację zjedzmy między godziną 20 a 21.

 

Zobacz także: Zdrowe śniadania przez cały tydzień!

 

Fotografia: pixabay.com

 

Co położyć na talerz?

Skoro rozeznaliśmy się mniej więcej w sytuacji, to przyszła pora na kolejne pytanie. Co należałoby jeść na tę kolację? Bez wyrzutów sumienia możemy wybrać:

– chude białe mięso – kurczaka bądź indyka – doskonałe źródło białka, dzięki czemu czujemy się syci przez dłuższy czas;

– warzywa w przeróżnych postaciach, a których – według najnowszej piramidy żywieniowej – nie powinniśmy sobie żałować;

– świetnie sprawdzi się twarożek, jogurt naturalny lub jego gęstszy odpowiednik – grecki;

– możemy również zdecydować się na smoothie, koktajle owocowo-warzywne;

– „chude” zupy w postaci kremu;

– jajka – byle nie smażone;

– ryby – najlepiej duszone lub gotowane, ewentualnie pieczone na grillu bez dodatku tłuszczu;

– miód, który pomaga w wyciszeniu się przed snem. 

Całkiem spory wybór!

Fotografia: pixabay.com

 

Tym produktom już podziękujemy...

Aby nie mieć problemów z zaśnięciem i przy okazji z układem trawiennym, musimy wystrzegać się przede wszystkim tłustych potraw i kalorycznych przekąsek. Zatem pizza, kebab, hamburger z frytkami czy chipsy zdecydowanie „odpadają”. Nie warto również zajadać się samymi owocami, gdyż zawierają całkiem sporo cukrów prostych. Wystrzegajmy się w szczególności jabłek – zjedzone „solo” będą gnić i przyprawią nas o nocne żołądkowe rewolucje. A tego nie chcemy, prawda?

Pozostaje jedynie życzyć Wam smacznej i lekkiej kolacji. Dzięki temu szybciej zaśniecie a rano obudzicie się wypoczęci oraz pełni pozytywnej energii!

 

Zobacz także: Co zrobić, żeby się wyspać? Sposoby na dobry sen

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska