Siemię lniane – dlaczego warto włączyć te ziarenka do diety?

24/09/2018

 

Te tajemnicze ziarenka skrywają w sobie cudowne właściwości prozdrowotne. Mało kto wie, że siemię lniane to niezwykły przyjaciel każdej kobiety – poprawia urodę, przyspiesza metabolizm i działa łagodząco na wiele dolegliwości. Dlaczego warto je jeść?

Co kryje się w ziarenkach?
Siemię lniane to nasiona lnu zwyczajnego, jeszcze kilkanaście lat temu był to obowiązkowy środek leczniczy w każdym domu. W wyglądzie przypominają trochę ziarna sezamu, tylko o szaro-brązowym kolorze, nieco większe, które po zalaniu ich wodą pęcznieją, stają się ciemnobrązowe i otaczają się specyficznym śluzem. Nasiona lnu są również wykorzystywane do produkcji oleju roślinnego (zwanego lnianym), który zachowuje swoje właściwości odpowiednio przechowywany – w lodówce. Zwróćcie na to uwagę przy zakupie! Ma wiele właściwości zarówno odżywczych, zdrowotnych, jak i urodowych, a jego cena, w zależności od ilości i marki, to zaledwie kilkanaście złotych.

 

Zobacz także: Czystek – wlasciwosci lecznicze, przygotowanie, spozywanie

 

Włączając siemię do diety, należy robić to stopniowo, aby obserwować, jak toleruje go nasz organizm. Ze względu na śladowe ilości cyjanowodoru, w formie nierozpuszczonego proszku, nie powinny go stosować kobiety karmiące piersią.

 

Dlaczego warto je jeść?

 

Ponieważ:

 

– zawiera sporą ilość witaminy E, która jest niezwykle ważna przy leczeniu między innymi miażdżycy i chorób serca, dodatkowo jest głównym antyoksydantem i uczestniczy w dostarczaniu składników odżywczych do komórek oraz witamin z grupy B, które uczestniczą w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczów oraz w wytwarzaniu czerwonych krwinek;

 

– posiada wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, które usuwają nadmiar złego cholesterolu z organizmu;

 

– to bogactwo fitohormonów, zalecanych jako środek wspomagający w profilaktyce nowotworowej;

 

– zawiera lignany, które są silnymi antyutleniaczami, przyczyniają się jednocześnie do usunięcia z organizmu wolnych rodników, które są odpowiedzialne m.in. za procesy starzenia i rozwój wielu chorób;

 

– zaopatruje organizm w niezbędne tłuszcze z grupy omega-3, które przyspieszają metabolizm i przyczyniają się do szybszego spalania niechcianego tłuszczu;

 

– poprzez działanie błonnika siemię zapewnia uczucie sytości i słynie z fenomenalnych właściwości regulujących trawienie;

 

– śluz pochodzący z nasion działa osłonowo na żołądek – jest zalecany dla osób z problemami trawiennymi, wrzodami, po zatruciach pokarmowych czy w podeszłym wieku;

 

– jedna łyżeczka siemienia lnianego, przyjmowana codziennie, reguluje wahania nastrojów wynikających z napięcia zespołu przedmiesiączkowego.

 

Zobacz także: Jagody goji – wlasciwosci odzywcze i wykorzystanie superfood

 

Jak stosować?

 

Siemię lniane warto przemycać do codziennej diety. Tym bardziej, że można robić to w sposób praktycznie niezauważalny – w postaci dodatku do owsianki, jogurtu, wypieków (szczególnie pieczywa), sałatek, kanapek, sosów oraz ulubionych potraw.

Dla tych, którzy wolą klasyczną wersję „kisielu” polecam zalać nasionka (ok. 1-3 łyżeczek) szklanką letniej wody i odstawić do napęcznienia na 15 minut. Należy trzymać się tej dawki, ponieważ przekraczanie wskazanej ilości w ciągu dnia, może w efekcie skutkować biegunkami, a przy przyjmowaniu zbyt małej ilości płynów – wzdęciami.

 

Zobacz także: Pokrzywa – wlasciwosci lecznicze, spozywanie

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska