Przesilenie wiosenne - jak sobie z nim poradzić?

 

Wiosna kojarzy nam się pozytywnie, jednak zanim się rozpocznie na dobre, musimy przetrwać okres przejściowy. Często gwałtowne skoki temperatur i zmiany pogodowe przyczyniają się do gorszego samopoczucia. Czy jednak istnieje jakieś antidotum na przetrwanie tego czasu?

Przesilenie wiosenne inaczej syndrom zmęczenia wiosennego występuje najczęściej w marcu i kwietniu i może trwać do kilku tygodni. Dolegliwości, które wtedy odczuwamy, wiążą się z szybką zmianą pory roku. W związku z tym nasza radość z życia i energia do działania gwałtownie spadają w dół.

 

Zobacz także: Modne płaszcze na wiosnę 2020. Co warto mieć w swojej szafie?

 

Przyczyny

 

Przesilenie wiosenne wynika z trudnością w przestawieniu się naszego organizmu z funkcjonowania w jednej porze roku do drugiej. Zmiany klimatyczne spowodowały, że przejście między zimą a wiosną kiedyś zwane przedwiośniem przestało być zauważalne. Teraz następuje gwałtowny przeskok z jednej pory roku do drugiej. Gwałtownie zmienia się temperatura (choć w tym roku zima i tak była wyjątkowo łagodna), co jest dla naszego organizmu niemałym szokiem. Często też można odczuć skoki ciśnienia niekorzystne dla osób cierpiących na choroby związane z sercem i ciśnieniem krwi. Do tego dochodzi zmiana czasu z zimowego na letni i bardzo łatwo o trudności z przystosowaniem się do nowych warunków. Nasze zimowe nawyki różnią się zupełnie od tych wiosennych. Więcej czasu spędzamy w domach, nasza dieta jest uboższa o witaminy i brakuje nam słońca. Dlatego, kiedy przyroda zaczyna wprowadzać swoje coroczne zmiany, czujemy się zagubieni i przemęczeni.

 

Fotografia: pixaby.com

 

Objawy

 

Przesilenie wiosenne najczęściej objawia się spadkiem energii. Zamiast "budzić się" po zimie wraz z wiosną stajemy się ospali. Towarzyszy temu wszechogarniające zmęczenie i brak sił. Jesteśmy senni, a w pracy czy w szkole nie możemy skupić się na tym, co mamy robić. Dodatkowymi objawami mogą być rozdrażnienie, zawroty głowy, a nawet bóle mięśni. Co więcej, wiele osób skarży się, że w tym okresie odczuwa zmienność nastrojów oraz wzmożoną drażliwość. Dodatkowo ze względu na zmiany temperatur jesteśmy bardziej narażeni na przeziębienia i działanie wirusów.

 

 Fotografia: pexels.com

 

Zobacz także: Wiosna może być inspirująca. Co robić o tej porze roku?

 

Zapobieganie

 

Niestety nie ma jednoznacznej recepty jak poradzić sobie z tym stanem. Przede wszystkim musimy być bardziej wyrozumiali dla naszego organizmu i jeszcze bardziej o niego dbać. Jedni uważają, że trzeba ten okres po prostu przeczekać, inni zaś nie chcą pozostawać bierni i próbują na różne sposoby zaktywizować swoje ciało. Bardzo ważna jest zbilansowana dieta, którą powinniśmy przestrzegać również zimą. Niektórzy sięgają po suplementy z apteki, ale lepiej ich przyjmowanie skonsultować ze specjalistą. Nie zapominajmy o dziennej zalecanej dawce przyjmowanych płynów. Do tego częsty ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Spacery są jak najbardziej wskazane. Starajmy się wykonywać w tym czasie czynności, które sprawiają nam przyjemność, aby podnieść poziom endorfin i przezwyciężyć ospałość. Pamiętajmy o zapewnieniu organizmowi odpoczynku i odpowiedniej ilości snu, aby miał czas na regenerację. Jeśli natomiast objawy będą się utrzymywały dłużej niż kilka tygodni, skontaktuj się z lekarzem, ponieważ mogą być one oznaką poważniejszej choroby niż tylko syndromu zmęczenia wiosennego.  

 

 Fotografia: pixaby.com

                              

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska