Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej?

 

Diety dla jednych są stylem życia, inni podejmują się ich ze względu na stan zdrowia. Każda ma swoje zalety i wady, każda jest dostosowana do innych osób. Dlatego warto zastanowić się, czy dieta dr Dąbrowskiej jest tym, czego potrzebujemy.

Mówiliśmy już o przepisach, podaliśmy przykładowy tygodniowy jadłospis, więc pora przyjrzeć się bliżej popularnej ostatnio diecie dr Dąbrowskiej, znanej również jako post Daniela.

 

Kim jest dr Dąbrowska

Zacznijmy od osoby, która jest odpowiedzialna za stworzenie tej diety, czyli dr Ewy Dąbrowskiej. Jest doktorem nauk medycznych. Pisząc pracę doktorską, zainteresowała się tematem żywienia w leczeniu chorób cywilizacyjnych. Stąd zrodził się pomysł na dietę warzywno-owocową, której zadaniem jest oczyszczenie organizmu z toksyn i pomoc mechanizmom samoleczącym.

 

Źródło: pexels.com

 

Nawiązanie do postu Daniela

Taki sposób żywienia nie jest pomysłem współczesności, bowiem już w historii odnajdujemy o niej wzmianki. Chodzi o tzw. post Daniela. Nawiązuje on do biblijnej postaci o tym imieniu. Podczas oblężenia Jerozolimy przez Nabuchodonozora Daniel wraz z ludem izraelskim dostał się do niewoli. Potem został wybrany wraz z Chananiaszem, Miszaelem i Azariaszem na służbę na dworze królewskim. Jednak cała czwórka postanowiła nie kalać się potrawami i winem, którymi żywił się król. Dlatego poszli na pewien układ ze strażnikiem. Miał poddać ich dziesięciodniowej próbie, podczas której jedli tylko jarzyny i pili wodę. Jak się można spodziewać, przeszli ją pomyślnie. Mieli lepsze zdrowie i wyglądali o wiele lepiej niż młodzieńcy, którzy spożywali królewskie potrawy.

 

Na czym polega i ile trwa

Najogólniej polega na jedzeniu określonych owoców i warzyw w niewielkich ilościach przez kilka lub nawet kilkadziesiąt dni.

Zwykle jest dzielona na dwa etapy: głodówkę leczniczą oraz jedzenie nisko przetworzonych produktów. Pierwszy etap ma za zadanie oczyścić i wzmocnić prawidłowe działanie organizmu. Wtedy jemy głównie warzywa niskoskrobiowe i owoce zawierające małą ilość cukru. Organizm pozbywa się nadmiaru tkanki tłuszczonej oraz chorych i zniszczonych komórek, czyli wszystkiego, co zakłóca jego prawidłowe działanie. Drugi etap polega natomiast na stopniowym wychodzeniu z postu, co oznacza wprowadzanie nowych produktów do diety.

Podczas tego postu spożywamy warzywa niskocukrowe (marchew, buraki, seler, pietruszka, rzodkiew, kapusta, kalafior, brokuł, cebula, por, czosnek, dynia, kabaczek, ogórek, pomidor, papryka, sałata, zioła), owoce niskocukrowe (jabłka, grejpfruty, cytryny i nieduże ilości jagód). Nie można jeść chleba, kaszy, oleju itp., pić kawy, herbaty czy alkoholu. Musimy też zrezygnować z solenia potraw. Warzywa i owoce najlepiej jeść na surowo, ale można je podawać również gotowane, duszone lub w formie zup czy soków.

Ważne jest, by nie zapominać o piciu odpowiedniej ilości wody, żeby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu.

 

Źródło: pexels.com

 

Zalety i pozorne trudności

Poza oczyszczeniem organizmu można dostrzec, że – podobnie jak biblijni młodzieńcy – poczujemy się bardziej wypoczęci i odmłodzeni. Pozytywnie wpływa na jakość naszego snu i dodaje nowej energii. Ciekawe jest to, że taka dieta może wydłużyć życie, a dodatkowo zapobiega wielu chorobom, w tym nowotworom. Dodatkową zaletą jest to, że tracimy zbędne kilogramy.

Czasami może się zdarzyć, że po diecie zauważymy u siebie efekt jo-jo. Nie powinien być on jednak zauważalny, gdy będziemy wychodzić z diety stopniowo, a nie wyskoczymy z niej niczym Filip z konopi.

Może również pojawić się kryzys ozdrowieńczy – zwykle w pierwszych dniach. Możemy wtedy odczuwać większe zmęczenie, bóle głowy, mdłości. Pamiętajmy, że to jedynie chwilowe i przez resztę diety nie będzie nam dokuczać.

 

Wskazania i przeciwskazania

Dieta ta polecana jest głównie osobom zmagającym się z otyłością, nadciśnieniem, cukrzycą, osłabioną odpornością, chorobami neurologicznymi (nerwica, padaczka), endokrynologicznymi (tarczycy, Hashimoto), ginekologicznymi, zwyrodnieniem stawów itp. Znane są przypadki, gdy dieta ta pomogła wyleczyć niepłodność u kobiet.

Niestety są też osoby, które powinny jej unikać. Mianowicie ci o złym stanie zdrowia, przyjmujący leki w chorobach układu immunologicznego, w okresie ciąży i karmienia piersią, a również z depresją, nadczynnością tarczycy lub nadnerczy czy czynną gruźlicą.

 

Źródło: pexels.com

 

Każda dieta ma swoich zwolenników i przeciwników. Czasami słusznie, czasami nie. Jednak sądzimy, że w czasie postu warto przynajmniej na parę dni wypróbować ten rodzaj diety i przekonać się o jej zdrowotnych skutkach.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska