Kalafior ramonesco – co to i z czym to się je?

 

Kalafior to popularne warzywo, po które często sięgamy, przygotowując zupę jarzynową, sałatkę czy po prostu podsmażając go z masłem i bułką tartą. Zazwyczaj wybieramy ten biały, ponieważ jest najbardziej popularny i dostępny. Jednak coraz częściej na sklepowych półkach gości zielony, ale czy warto go kupić?

Kalafior ramonesco to bardzo ciekawe warzywo zarówno pod względem wizualnym, jak i smakowym. Przede wszystkim od klasycznego białego kuzyna odróżnia go kolor i kształt. Jasnozielona barwa i stożkowate różyczki przyciągają wzrok na talerzu. Co więcej, spiralne ułożenie różyczek podlega zasadzie ciągu Fibonacciego, w którym każda kolejna wartość równa się sumie dwóch poprzednich. Natura potrafi zaskoczyć swoją doskonałością. Jeśli chodzi o walory smakowe, to jest on zdecydowanie delikatniejszy i pozbawiony goryczki, a do tego zawiera lekko orzechową nutę.

 

Zobacz także: Makaron z pieczonym kalafiorem. Przepis na zdrowe danie z kalafiora

 

Pochodzenie

 

Choć w naszym kraju popularność na szerszą skalę zyskał całkiem niedawno, to tak naprawdę jego historia sięga XVI wieku. Odmianę tę hodowano we Włoszech, a dokładniej w Neapolu i Rzymie. Tak naprawdę niewiele wiadomo o jego dokładnym pochodzeniu. Niektórzy snują teorię, że powstał on w wyniku skrzyżowania brokułu i kalafiora zwyczajnego, jednak hipoteza ta daleka jest od potwierdzenia. Choć wskazuje na nią druga nazwa warzywa broccoflower będącą połączeniem słów broccoli – brokuły i cauliflower – kalafior.

 

 Fotografia: pixaby.com

Wartości odżywcze

 

Kalafior ramonesco to warzywo o niskiej zawartości kalorycznej. W 100 gramach produktu znajdziemy 20 kcal. Jest on źródłem witaminy A, C i E, a także witamin z grupy B. Zawiera minerały takie jak cynk, chlor, fosfor, fluor, jod, magnez, mangan, miedź, potas, sód, wapń i żelazo. Poza tym kalafior ten nie wywołuje alergii. Wysoka zawartość wody i błonnika korzystnie wpływają na działanie układu trawiennego. Dzięki antyoksydantom ramonesco usprawnia naszą ochronę przed nowotworami. Co więcej, działa oczyszczająco i odkwaszająco. Pomaga w walce z wysokim ciśnieniem i zbyt wysokim poziomem cholesterolu.

 

  Fotografia: pixaby.com

Przygotowanie

 

Różyczki zielonego kalafiora możemy blanszować, gotować w lekko osolonej wodzie (trzeba jednak uważać, żeby nie rozgotować kalafiora i nie pozbawić go kruchości), usmażyć, udusić albo upiec. Ramonesco najczęściej wykorzystuje się jako składnik sałatek, dodatek do zup czy jako składnik warzywny drugiego dania. Ponieważ pochodzi z Włoch, nie może go również zabraknąć w daniach na bazie makaronu. Można również podać go z prażonymi migdałami i sosem jako zdrową przekąskę.

 

Zobacz także: Warzywa, po które warto sięgać podczas diety

 

Uprawa

 

Tak samo, jak możemy uprawiać kalafior biały, tak również na naszych przydomowych grządkach możemy się podjąć hodowli ramonesco. Jednak nie jest to wcale takie proste zadanie, ponieważ kalafiory są bardzo wymagające pod kątem jakości gleby i jej wilgotności. Należy również uważać na szkodniki, zwłaszcza gąsienice, które bardzo często pożywają się młodym kalafiorem. Okres wysiewu nasion to najczęściej kwiecień, następnie w czerwcu sadzonki przesadzane są do gruntu, a zbiór następuje późnym latem bądź jesienią.

 

 Fotografia: pixaby.com

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska