Jak radzić sobie ze stresem? Skuteczne sposoby

 

Stres może być naszym sprzymierzeńcem, ale i największym wrogiem. Wszystko zależy od tego czy umiemy nad nim zapanować. Przed Wami kilka porad, które powinny pomóc opanować nerwy i nie stracić zimnej krwi.

Życie w XXI wieku bywa naprawdę męczące i stresujące. Codzienny pęd za lepszym jutrem, starania o wykształcenie, egzaminy i sesje, walka o dobrą pracę, a potem o jej utrzymanie, do tego presja otoczenia, które próbuje nam zaplanować życie i wcisnąć w określone ramy zachowań. Nie ma lekko, dlatego musimy się nauczyć z tym radzić. Każdy z nas jest inny, więc różnie reagujemy na stresogenne czynniki, dlatego sami musimy sobie wypracować pewien model postępowania, który pozwoli nam złagodzić niekorzystne skutki nadmiernego stresu. Nauka ta to metoda prób i błędów, ale im więcej sposobów przetestujemy, tym większe szanse, że odnajdziemy ten właściwy i skuteczny w naszym przypadku.

 

Kilka słów o stresie

Stres z medycznego punktu widzenia to reakcja organizmu na czynniki zakłócające jego równowagę, czyli stresory. Czynniki te mogą mieć podłoże fizyczne, ale również społeczne, wynikające z naszej sytuacji zawodowej czy rodzinnej. Stres możemy podzielić na krótkotrwały i długotrwały i to ten drugi jest dla naszego ciała szkodliwy. Przypomnijcie sobie przyczyny wielu chorób - bardzo często wymienia się wśród nich stres. A jakie są przyczyny tego stanu? Tak jak różne są sposoby zapobiegania tak i różne są czynniki wywołujące. Wszystko zależy od nas i naszych charakterów, ponieważ to co dla jednych jest stresujące, dla innych stanowi chleb powszedni. Jeśli chodzi o objawy, w dużej mierze zależą one od czynnika wywołującego. W przypadku lęku przed wystąpieniami publicznymi będzie to drżący głos czy ściśnięty żołądek, a przy stresie przewlekłym - nawracające bóle brzucha, bóle głowy, wypadanie włosów i ogólne złe samopoczucie.

 

 Fotografia: pixaby.com

 

Czy stres jest zawsze zły?

Ponieważ nic nie jest czarno-białe, nie możemy również stwierdzić, że stres w każdym przypadku szkodzi. Krótkotrwały i utrzymany pod odpowiednią kontrolą, może działać na nas mobilizująco. Dzieje się tak w sytuacjach, gdy mamy jakieś wyzwanie do pokonania i adrenalina nam w tym pomaga. Jednak po osiągnięciu celu poziom stresu opada. Natomiast w przypadku problemów, z którymi nie możemy sobie poradzić i sytuacja ta trwa długo, w grę wchodzi negatywny stres, który szkodzi naszemu zdrowiu.

 

Zobacz także: Stres – nasz wróg czy przyjaciel?

 

Panowanie nad stresem

Stresu nie da się całkowicie wyeliminować z naszego życia. Musielibyśmy chyba stać się pustelnikami kontemplującymi przyrodę w ciszy. Inaczej tempo współczesnego życia zawsze będzie na nas oddziaływać. Nie da się pozbyć wszystkich problemów, ale racjonalne podejście pozwala opanować skutki stresu.

  • RELAKS – to podstawa w radzeniu sobie ze stresem. Jeśli przytrafi nam się nerwowa sytuacja np. w pracy, musimy zapewnić sobie antidotum. Nie możemy całkowicie pozwalać, aby stresor nad nami zapanował. Musimy się zdystansować, dlatego też pomaga nam w tym relaks. I tutaj również metody relaksacyjne dobierane są indywidualnie. Może to być słuchanie muzyki, spacer, spa, kąpiel, joga, dobra książka czy kubek kakao. Nieważne co, aby pozwoliło nam na ukojenie. W sytuacji nagłego stresu powinniśmy zrobić wszystko żeby uspokoić emocje. Warto wziąć kilka głębokich wdechów, przewietrzyć się czy skupić swoje myśli, aby nie podejmować pochopnych kroków.

 Fotografia: pixaby.com

 

  • ODPOCZYNEK – niezależnie od tego czy stres właśnie nam się przytrafił, a może odwrotnie, jesteśmy w szczytowej formie, odpoczynek to rzecz święta. W trosce o nasze zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne nie możemy działać na pełnych obrotach przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Na początku taki system może przynosić efekty, ale po pewnym czasie machina ta runie pozostawiając po sobie katastrofalne skutki. Dlatego pozwalajmy sobie na chwilę wytchnienia, krótki wyjazd czy po prostu błogie leniuchowanie.

 Fotografia: pixaby.com

  • ZDROWY TRYB ŻYCIA – ten sposób łączy się z poprzednimi i nie jest stricte metodą na aktualny stres, ale raczej sposobem na jego zapobieganie. Jeśli dbamy o siebie na co dzień, dobrze się odżywiamy (co nie znaczy, że od czasu do czasu nie możemy sobie pozwolić na małe co nieco) i pozwalamy odpocząć organizmowi w czasie snu, to nasze ciało odwdzięczy nam się tym, że będzie lepiej przygotowane do ewentualnej walki ze stresem. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? Zacznijmy wiec od małych kroczków, które pozwolą nam na stopniowe oswajanie się z nowym trybem życia.

Fotografia: pixaby.com

  • WYSIŁEK FIZYCZNY – jedni odpoczywają leżąc (zwłaszcza jeśli na co dzień pracują fizycznie), inni natomiast potrzebują ruchu. Bez względu na to, w której grupie jesteś, ruch jest nam potrzebny do regeneracji i dbania o odpowiednia formę organizmu. Poza tym, intensywny wysiłek pozwala na wyrzucenie z siebie negatywnych emocji. Możesz iść na siłownię, spacer, pobiegać czy po prostu zrobić cokolwiek co Cię zmęczy. Spora grupa ludzi właśnie w ten sposób pokonuje stres – muszą działać i zająć czymś swoje ręce, dlatego sprzątają, gotują czy robią cokolwiek innego, co pozwala im się zaangażować.

 

Fotografia: pixaby.com

 

Zobacz także: Ćwiczenia, które z łatwością wykonasz samodzielnie w domu

  • NASTAWIENIE – w zależności od tego jak patrzymy na życie, może nam być łatwiej bądź trudniej radzić sobie ze stresem. Musimy uwierzyć w siebie i swoje możliwości. Często denerwujemy się, ponieważ nasza pewność siebie i świadomość własnej wartości jest zbyt niska. Warto nauczyć się traktować przeciwności jako wyzwania, których pokonanie umacnia nasz charakter. Nie każdy problem da się potraktować w ten sposób, ale jeśli stresujemy się myśląc, że czemuś nie podołamy, to musimy dać sobie szansę na spróbowanie.

Fotografia: pixaby.com

  • ROZMOWA – czasem bywa i tak, że nie potrafimy się zdystansować. Warto wtedy porozmawiać z kimś bliskim, kto pomoże nam zrozumieć nasze emocje. Wygadanie się często sprawia, że czujemy ulgę na sercu, a wsparcie bliskich jest nieodzownym lekarstwem na skołatane nerwy. Nie zamykajmy się w swojej skorupce, ale pozwólmy innym sobie pomóc. Jeśli na rozmowę jest jeszcze za wcześnie, to czasem wystarczy tylko obecność i wsparcie. Natomiast jeśli czujemy, że potrzebujemy rozmowy z profesjonalistą, bo nasze problemy nas przygniatają, to nie bójmy się udać po pomoc do psychologa.

 

Fotografia: pexels.com

  • SPOTKANIE ZE SOBĄ – brzmi dziwnie? Jednak to bardzo ważne, żeby umieć zajrzeć w głąb siebie. W przypadku stresu krótkotrwałego możemy sobie z nim poradzić za pomocą relaksu. Natomiast jeśli mowa o stresie długotrwałym, musimy pozwolić również na relaks naszego umysłu. Powinniśmy na spokojnie, bez zbędnych emocji, chłodnym okiem spojrzeć na daną sytuację. Spróbujmy ją przeanalizować i ocenić. Być może za wcześnie na szukanie pozytywów, ale zastanówmy się, dlaczego tak bardzo coś na nas oddziałuje. Popatrzmy na siebie z boku, a może dostrzeżemy, że w niektórych sytuacjach nie potrzebnie się nakręcamy i powinniśmy nieco odpuścić?

 Fotografia: pixaby.com

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska