Hans Zimmer – nominacje i nagrody – największe sukcesy wybitnego kompozytora

12/09/2018

 

12 września swoje urodziny obchodzi znany i ceniony niemiecki kompozytor – Hans Florian Zimmer. Z tej okazji chcemy przypomnieć nagrodzone i nominowane przez honorowe organizacje jego utwory, które zapisały się na kartach historii kinematografii i muzyki. Dodajmy, że w przeciągu 36 lat od rozpoczęcia działalności artystycznej ułożył on ścieżki dźwiękowe do ponad 150 filmów.

Urodził się w 1957 roku we Frankfurcie, piątym co do wielkości mieście naszych zachodnich sąsiadów (ówczesnej Republiki Federalnej Niemiec), leżącym u stóp gór Taunus na obu brzegach rzeki Men. Jako chłopiec uczył się grać na fortepianie, ale ze względu na nieakceptowanie dyscypliny podczas formalnych lekcji jego prywatny nauczyciel zrezygnował z zajęć po dwóch tygodniach. Hans został więc samoukiem, a śmierć ojca przyczyniła się do tego, że muzyka stała się dla młodzieńca ucieczką i najlepszą przyjaciółką, jak wyznał później w jednym z wywiadów. Będąc nastolatkiem, wyjechał do Londynu, gdzie uczęszczał do szkoły Hurtwood House i rozpoczął karierę, grając w pierwszych zespołach na keyboardach oraz syntezatorach. Z jedną z tych formacji, The Buggles, wydał w 1979 roku piosenkę pt. „Video killed the radio star”, która stała się później przebojem.

 

Drzwi do kariery otworzyło mu nawiązanie współpracy ze Stanley’em Myersem (1930–1993), znanym brytyjskim kompozytorem. Razem pracowali nad połączeniem brzmienia tradycyjnej orkiestry z instrumentami elektronicznymi. Efekt ich działań można było usłyszeć w pierwszym filmie, do którego napisali muzykę, a mianowicie w dramacie obyczajowym Jerzego Skolimowskiego z 1982 roku pt. „Fucha” (ang. „Moonlighting”). W utworach tych przejawiała się już cecha, z jakiej później miał zasłynąć Hans Zimmer – zespolenie orkiestry symfonicznej, elektronicznych syntezatorów i dźwięków wygenerowanych za pomocą komputera. Kolejne lata przyniosły udział przy tworzeniu ścieżek do innych filmów, a były to m.in.: „Eureka” (1984), „Najlepszą zemstą jest sukces” (1984), „Latarniowiec” (1985), „Z przymrużeniem oka” (1985), „Separate Vacations” (1986), „The Wind” (1987), „Świat na uboczu” (1988) i wreszcie „Rain Man” (1988), za który otrzymał pierwszą nominację do Nagrody Akademii Filmowej, czyli Oskara.

 

 

To był przełom w karierze Hansa Zimmera. Zaczęto go coraz częściej zapraszać do zaangażowania się w nowe projekty. 1989 rok zaowocował skomponowaniem muzyki między innymi do „Wożąc panią Daisy”, za którą dwa lata później po raz pierwszy nominowano go do nagrody Grammy, oraz „Czarnego deszczu”. Zanim doszło do kolejnego zwrotu, powstała ścieżka dźwiękowa do 22 filmów. W ich gronie znalazły się: „Zielona karta” (1990), „Szybki jak błyskawica” (1990), „Twister” (1990), „Ptaszek na uwięzi” (1990), „Odnaleźć siebie” (1991), „Ognisty podmuch” (1991), „Zabaweczki” (1992), „K2” (1992), „Zew wolności” (1992), „Reggae na lodzie” (1993) czy „Dom dusz” (1993). Po nich nadszedł czas na „Króla Lwa” (1994) – zdobycie Oscara oraz Złotego Globu, a także nominacje do Grammy i nagrody BAFTA.

 

 

Od tamtej pory propozycje współpracy były jeszcze częstsze. Największym sukcesem z 1995 roku stało się napisanie muzyki do thrillera w reżyserii Tony’ego Scotta pt. „Karmazynowy przypływ”. Za piosenkę tytułową Hans Zimmer otrzymał nagrodę Grammy.

 

 

Kolejne lata przyniosły nominacje do Oscara za filmy „Żona pastora” (1996), „Lepiej być nie może” (1997) oraz „Książę Egiptu” (1998). Za muzykę do animowanej opowieści o losach biblijnego Mojżesza niemieckiego kompozytora mianowano również do Złotego Globu.

 

 

Także w 1998 roku odbyła się premiera dramatu wojennego Terrence’a Malicka „Cienka czerwona linia”. Hans Zimmer otrzymał nominację do Oscara za najlepszą muzykę w tym gatunku filmowym. Zaprezentowany w październiku sequel „Króla Lwa” nie przyniósł żadnych wyróżnień. Dopiero ścieżka do „Gladiatora” (2000) ponownie nominowała go Nagrody Akademii Filmowej, Grammy oraz BAFTA oraz zagwarantowała mu zwycięstwo i otrzymanie Złotego Globu.

 

 

Następne dzieła zostały wytypowane jedynie do Złotego Globu. Były to kompozycje do filmów takich jak: „Pearl Harbor” (2001), „Mustang z Dzikiej Doliny” (2002), „Ostatni samuraj” (2003), „Trudne słówka” (2004) oraz „Kod da Vinci (2006). Ten thriller, będący ekranizacją powieści Dana Browna,w reżyserii Rona Howarda po sześciu latach otrzymał również pierwszą nominację do nagrody Grammy.

 

 

W 2006 roku Hans Zimmer napisał muzykę również do drugiej części z serii o przygodach Jacka Sparrowa i jego przyjaciół, a mianowicie do „Piratów z Karaibów: Skrzyni umarlaka”. Ścieżkę typowano do nagrody Grammy. Najbliższe dwanaście miesięcy nie przyniosły mu żadnych wyróżnień, dopóki w 2008 roku nie odbyła się premiera sequelu o przygodach Batmana pt. „Mroczny rycerz” w reżyserii Christophera Nolana. Wówczas wspólnie z Jamesem Newtonem Howardem otrzymał Grammy i nominację do nagrody BAFTA.

 

 

Za kompozycje do filmu Rona Howarda „Frost/Nixon” z 2008 roku nominowano go do Złotego Globu. Pierwszy raz od dziewięciu lat został wytypowany do Oscara za ścieżkę dźwiękową do „Sherlocka Holmesa” (2009). Wyczyn ten powtórzyła muzyka z „Incepcji” (2010), która dodatkowo otrzymała nominacje do Złotego Globu i nagrody BAFTA.

 

 

Praca przy ostatnim filmie o Batmanie w reżyserii Christophera Nolana pt. „Mroczny rycerz powstaje” (2012) zagwarantowała mu ostatnią do tej pory nominację do nagrody Grammy. Rok później za dramat historyczny w reżyserii Steve’a McQueena pt. „Zniewolony” (2013) otrzymał jednocześnie ostatnie wyróżnienia do Złotego Globu i nagrody BAFTA. Do Oscara taka nominacja padła za film fantastycznonaukowy z 2014 roku pt. „Interstellar”.

 

 

Ponadto Hans Zimmer zasłynął również dzięki takim produkcjom jak: „Twierdza” (1996), Mission: Impossible II” (2000), Hannibal” (2001), Łzy słońca” (2003), „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły (2003), „Król Artur (2004), „Batman: Początek (2005), seria „Madagaskar (2005, 2008, 2012), „Piraci z Karaibów: Na krańcu świata (2007), seria „Kung Fu Panda (2008, 2011, 2016), „Anioły i demony (2009), Jak ukraść księżyc” (2010), „Kubuś i przyjaciele (2011), Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach” (2011), „Sherlock Holmes: Gra cieni (2011), „Wyścig (2013), „Niesamowity Spider–Man 2 (2014), Mały Książę” (2015), „Batman vs. Superman: Świt sprawiedliwości” (2016), „Inferno (2016) czy „Dunkierka (2017).

 

Zobacz także: W hołdzie zmarłemu kompozytorowi: „James Horner – The Classics”

 

8 grudnia 2010 roku został uhonorowany gwiazdą na Hollywood Walk of Fame, alei w Los Angeles upamiętniającej znane osobistości ze świata show–biznesu. W 2016 roku otrzymał medal Stephena Hawkinga za popularyzację nauki oraz ułatwienie jej zrozumienia przy pomocy muzyki. Rok później jego imieniem nazwano jedną z planetoid – 495253 Hanszimmer. Międzynarodowa Unia Astronomiczna zatwierdziła ten pomysł, a odkrycia dokonali dwaj Polacy: Michał Kusiak oraz Michał Żołnowski. Wniosek nasuwa się sam: niemiecki kompozytor i producent stanowi inspirację nie tylko dla muzyków. Oby tak było dalej, a tworzenie kolejnych partytur przynosiło poczucie spełnienia i nowe spektakularne sukcesy – tego życzymy w dniu urodzin.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska