Co zawdzięczamy Karlowi Lagerfeldowi?

 

Bezkompromisowy, pewny swego i absolutnie genialny wizjoner modowy. 19 lutego 2019 roku świat pożegnał 85-letniego Karla Lagerfelda, projektanta i wieloletniego dyrektora kreatywnego domu mody Chanel. Jak wiele mu zawdzięczamy?

„Zawodzenie nad własną przeszłością to początek końca przyszłości”, powiedział kiedyś projektant. A wiedział o tym wiele. Urodził się (czego sam nigdy nie przyznawał) w 1933 roku w niemieckim Hamburgu. Do Paryża wyjechał już w 1947. Szybko stał się rozpoznawalny, a jego niebanalny styl sprawił, że przeistoczył własne nazwisko w jedną z najbardziej liczących się marek współczesnego świata mody. Lagerfeld doszedł do wszystkiego ciężką pracą i niebywałą siłą charakteru, bez koneksji rodzinnych czy wielkiego wsparcia finansowego. W wywiadzie dla magazynu Elle sugerował, że być może ma na sobie naturalną zbroję, chroniącą go przed ciosami ze strony społeczeństwa. I chyba coś musi w tym być, bo ustawiczne dążenie do celu w tak trudnym świecie, jakim jest świat mody, Lagerfeld opanował do perfekcji. Właśnie dlatego pozostaje inspiracją dla wielu osób, nie tylko związanych z modą, ale również tych wciąż próbujących odnaleźć siebie.

 

 Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karl_Lagerfeld_Berlinale_2008.jpg

 

Modowy wizjoner powtarzał, że Coco nienawidziłaby go za to, co zrobił z jej marką. Faktycznie, od kiedy projektant przejął funkcję dyrektora kreatywnego znanego domu mody, kreacje Chanel nie przypominają już tego, co możemy pamiętać ze zdjęć z lat 30. XX wieku. Eleganckie, wyważone, minimalistyczne kreacje, w których pokazywały się wszystkie księżniczki europejskie zostały zastąpione cekinowymi spódniczkami i błyszczącą biżuterią, a tak rozpoznawalne pikowane kopertówki – wielkimi it-bags na obręczach. Lagerfeld nie zrezygnował jednak z tradycji francuskiej projektantki tak całkowicie. Pozostawił bowiem kroje i charakterystyczne fasony (czasem dodając do nich maski robotów, jak w pokazie wiosna-lato 2017), sprawiając, że legendarne kreacje Chanel znane są do teraz.

 

 Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HK_CHANEL_OceanCentre.JPG

 

Można założyć, że wszystko, w co angażował się Karl Lagerfeld, stawało się sukcesem. Marka Fendi w 1965 roku zatrudnia go do pomocy w promocji, a zaprojektowane przez Lagerfelda futra natychmiast urastają do rangi kultowych. Logo Fendi, zresztą również stworzone przez projektanta, do tej pory widnieje na najbardziej pożądanych torebkach świata, a fakt, że geniusz mody przepracował z marką prawie 54 lata składa się na wielką legendę związaną z jego nazwiskiem.

Współpraca z marką kosmetyczną ModelCo zaowocowała kolekcją świetnych produktów do makijażu sygnowanych nazwiskiem Lagerfelda. W Polsce marka zadebiutowała w maju 2018 roku, przyciągając wiele entuzjastek i entuzjastów. Kosmetyki są trochę jak sam Karl – awangardowe, nietuzinkowe, jak na przykład paleta cieni w kształcie głowy kota w charakterystycznych ciemnych okularach czy pędzle z wizerunkiem projektanta. Kolekcją Lagerfeld zdecydowanie przypieczętował swoją pozycję nie tylko w modzie, ale również w świecie w ogóle.

 

 Źródło: https://www.flickr.com/photos/southbeachcars/25137458407

 

Razem z marką Chanel Lagerfeld wspierał również szkoły modowe. Angażował się w organizację szkoleń i warsztatów dla przyszłych młodych projektantów, ale również visual merchandiserów, marketingowców i techników modowych. Jako marka Chanel pomaga i rekrutuje na stanowiska uczniów szkół paryskich, a także londyńskiego Central Saint Martins.

Lagerfeld dał światu kultowy już wizerunek aroganckiego, bezczelnego i nieprzyjednanego mężczyzny o białych jak śnieg włosach w charakterystycznej kitce, ciemnych okularach i z kotem na rękach. Robił to, na co miał ochotę, od wstawiania ogromu swoich zdjęć na portale społecznościowe, przez spektakularne schudnięcie ponad czterdziestu kilogramów (i napisanie o tym książki), po okropnie mizoginistyczne wypowiedzi na temat kobiet czy akcji #metoo. Przyczynił się do wypromowania takich nazwisk jak Claudia Schiffer, Linda Evangelista, czy coraz szerzej rozpoznawana Kaia Gerber. W 2004 zaprojektował kolekcję dla marki H&M, tym samym otwierając drogę do współpracy sieci z takimi gigantami jak Roberto Cavalli, Versace, Alexander Wang czy ostatnio Moschino.

 

 Źródło: https://www.youtube.com/user/CHANEL/videos


Karl Lagerfeld zwykł mawiać, że do przetrwania legendy trzeba „szczypty humoru i kropli lekceważenia”. Na jego bezsprzeczną już legendę składa się jednak także ogrom pracy, jaki włożył w kreację samego siebie, nietuzinkowość i bezkompromisowość. Niezależnie od opinii na jego temat, postać Lagerfelda niewątpliwie pozostanie kultowa. Będziemy tęsknić za tym bezczelnym wizjonerem.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

RSS Feed

Skontaktuj się z nami

Znajdziesz nas:

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • snapchat dailyvibes
  • YouTube Social  Icon

DailyVibes - kulturalny, lifestylowy portal.
Znajdziesz tu: recenzje filmów, książek i spektakli, zdrowe przepisy, artykuły o zwierzętach, publicystykę, ciekawostki o zdrowiu, urodzie i sporcie.
Codzienna dawka pozytywnych wibracji!

Warszawa, Polska